Hoofdrol digitale economie voor mensen, niet voor technologie

Bedrijven die een 'people first' aanpak ontwikkelen, zijn de winnaars van de digitale economie.

Dit is een belangrijke conclusie van het jaarlijkse wereldwijde technologietrendrapport van Accenture. In een tijd dat de technologische vooruitgang razendsnel gaat, kunnen bedrijven die hun medewerkers, partners en klanten met nieuwe vaardigheden uitrusten maximaal profiteren van innovaties. Deze bedrijven beschikken daardoor over ongeëvenaarde mogelijkheden om nieuwe ideeën te creëren, hoogwaardige producten en diensten te ontwikkelen en de status quo te ontwrichten.

“In de Accenture Technology Vision 2016 zijn vijf technologietrends bepalend voor digitaal succes”, zegt Paul Daugherty, chief technology officer van Accenture. “Digitaal gaat echter ook over mensen. Bedrijven die de digitale ontwikkelingen omarmen, stellen hun medewerkers in staat om continu nieuwe vaardigheden te leren. Op die manier kunnen ze meer met technologie doen en realiseren ze betere bedrijfsresultaten.”

Uit onderzoek onder ruim 3.100 business en IT-managers blijkt dat 33 procent van de wereldwijde economie al beïnvloed is door digital. 86 procent van de respondenten verwacht dat de snelheid van technologische veranderingen de komende drie jaar tot ongekende proporties zal toenemen.

Digitale cultuurschok
Het onderzoek toont ook aan dat bedrijven soms overweldigd worden door de snelle technologische ontwikkelingen. Ze ervaren een ‘digitale cultuurschok’ van het vooruitzicht dat ze hun concurrenten bij moeten houden. Toch kunnen bedrijven kiezen voor een people first aanpak om nieuwe business modellen te ontwikkelen die digitale disruptie verder stimuleren. 

Zo ontwikkelde GE de FastWorks-aanpak waarbij medewerkers nauwer verbonden zijn met klanten. Dit leidde tot de snellere ontwikkeling van innovatieve oplossingen. Deze waren zeer succesvol omdat ze voldeden aan de verwachtingen van klanten en deze zelfs overtroffen. Een ander voorbeeld is Virgin America, de luchtvaartmaatschappij in Silicon Valley. Virgin werkt nauw samen met frequent flyers. Vlak voor de beursgang beloonden zij klantloyaliteit met aandelenopties.

De 5 technologietrends die het ‘people first’ principe voeden en essentieel zijn voor succes in de digitale economie, zijn:

1. Intelligente automatisering 
Marktleiders omarmen automatisering zoals kunstmatige intelligentie (KI), robotics en augmented reality, om hun bedrijfsvoering fundamenteel te veranderen. Zo wordt de relatie tussen mensen en machines productiever. Op dat vlak wordt flink geïnvesteerd. In vergelijking met twee jaar geleden investeert 70 procent van de respondenten meer in KI-technologie. 55 procent heeft plannen voor de inzet van machine learning en embedded KI-oplossingen zoal IPsoft Amelia.

2. Liquid workforce 
Met technologie voor de transformatie van hun medewerkersbestand creëren bedrijven zeer flexibele omgevingen die voldoen aan de nieuwste dynamische eisen rondom digitale technologie. Bovendien gaat de workforce meer en meer bestaan uit flexibele krachten wat het medewerkersbestand minder gebonden, ‘liquid’ maakt en meer ‘fluide’. Het concurrentievoordeel van zo’n liquid workforce blijkt uit het feit dat slechts een vijfde van de respondenten aangeeft dat ‘diepgaande expertise van gespecialiseerde taken’ van belang is om medewerkers in een digitale omgeving te laten excelleren. Kwaliteiten zoals ‘het vermogen om snel te leren’ en ‘snel kunnen schakelen’ schatten zij in als veel belangrijker.

3. Platformeconomie 
Marktleiders benutten de kracht van technologie door business modellen op de platformgedachte te baseren. Zo creëren ze nieuwe groeimogelijkheden en realiseren ze de grootste veranderingen binnen de macro-economische omgeving sinds de industriële revolutie. Deze ontwikkeling wordt onderstreept doordat 81 procent van de respondenten ook vindt dat platformgebaseerde business modellen de komende drie jaar zullen uitgroeien tot de kern van hun groeistrategie.

4. Voorspelbare disruptie 
Snel opkomende digitale ecosystemen leggen de basis voor de komende disruptiegolf. Ze ontregelen markten en vervagen grenzen tussen markten. Leiders die vooruitkijken kunnen de ontwikkelingen van ecosystemen beter voorspellen en versterken daarmee hun concurrentiepositie. 81 procent van de ondervraagde managers ziet dit al binnen de eigen sector gebeuren.

5. Digitaal vertrouwen
Volgens 83 procent van de respondenten is vertrouwen het fundament van de digitale economie. Om het vertrouwen van individuen, ecosystemen en regelgevers te winnen, moeten bedrijven zich concentreren op digitale ethiek als kernstrategie. Betere beveiliging alleen is onvoldoende.