Hoe overtuigt Jeff Bezos?

Ook de Amazon multimiljardair moet nog knokken voor ideeen.

Zelfs Jeff Bezos raakt niet meteen de roos als hij iets nieuws wil doen. Net als iedereen moet ook hij gewoon anderen overtuigen van een nieuw idee dat hijzelf al helemaal ziet zitten. Om twijfelaars over de streep te trekken, gebruikt hij - met succes -  een welgemeende catch phrase: "I want you to gamble with me on this." 

Bezos werd gisteren live aan de tand gevoeld door Jenny Freshwater, Amazons forecasting directeur, op Amazons re:MARS technologieconferentie in Las Vegas. Behalve zijn geheime recept om anderen over de streep te trekken, deelde hij zijn bekende tips om een bedrijf succesvol te maken en te houden.
 

Gelijk hebben

Bezos trekt graag op met mensen die gelijk hebben. Zeggen dat je gelijk hebt, werkt uiteraard niet. Bezos heeft door de jaren heen de eigenschappen van 'gelijkhebbers' op een rij gezet: zulke mensen luisteren veel, doen hun uiterste best om geen vooroordelen te hebben, en veranderen vaak van mening - zelfs zonder nieuwe informatie: "Ze worden wakker en analyseren continue dingen opnieuw. De wereld is zo dynamisch, als je niet continue je mening wijzigt, dan zul je vaak fout zitten."

Doorgaan

Ook bij Amazon zit niet altijd iedereen op dezelfde lijn, maar stilvallen kan een project niet, men moet doorgaan. Dat doet men bij Bezos door  het meningsverschil te accepteren, maar toch als team door te zetten. Zijn catch phrase helpt daar dan bij: waag met mij die gok.
 

Weten wat niet verandert

Bezos ziet weinig nut in het plannen of voorspellen wat er over tien jaar allemaal anders zal zijn: "lange termijn voorspellingen zitten er toch meestal naast." Wat wel moet gebeuren is kijken naar de dingen die in die tien jaar waarschijnlijk niet zullen veranderen. "Het antwoord daarop vertelt je waaraan je moet werken," zegt Bezos. Als voorbeeld haalt hij e-commerce aan: mensen willen lage prijzen, snelle levering, en veel keuze. "Als je zulke grote concepten identificeert die stabiel blijven, dan is dat wat de klant wil."

Lees ook: Van goede financial naar goede leider

Durf

Wat Bezos extra benadrukt is dat je moet blijven durven: durf de gok te wagen, het risico te nemen. "Je moet iets hebben gevonden dat misschien helemaal niet gaat werken, want anders heeft iemand anders het waarschijnlijk al eens geprobeerd," benadrukt hij.  "We hebben grote flops nodig om de naald te bewegen, we hebben miljardenflops nodig." En niet alleen bij startups, ook de Fortune 500 moet daaraan geloven.

(bron: CNN, Silicon Angle)