Hoe houd je een werknemer vast die weg wil?

Onderhandelen, tip 1: behoeftes zijn NIET onderhandelbaar, kijk daarom met welke alternatieven je de werknemer tegemoet kan komen.

Door Jaime Donata.

In steeds meer sectoren is het vinden van goed gekwalificeerd personeel een flinke uitdaging. En eenmaal binnen is het ook nog maar de vraag hoe lang je het echte supertalent tevreden kan houden. Concurrenten en headhunters liggen altijd op de loer. En soms krijgen je werknemers een aanbod dat te mooi lijkt om af te wijzen. In zo'n geval kunnen onderhandelingsvaardigheden goed van pas komen om je collega toch aan boord te houden. Maar wat is dat dan, goed onderhandelen?

Goed onderhandelen is goed luisteren naar de persoon die tegenover je aan tafel zit. En het is daarbij belangrijk om te beseffen dat er bij een onderhandeling altijd twee partijen zijn die iets van elkaar willen. Ga daarom eerst eens praten met die collega om te achterhalen of het echt waar is dat hij of zij weg wil. Probeer daarbij zo snel mogelijk te achterhalen wat zijn of haar daadwerkelijke behoeftes zijn. Gaat het om geld, zelfontplooiing, meer tijd voor het gezin? Echte toptalenten in sectoren waar technische innovaties snel gaan, willen wat betreft ontwikkeling niet achterlopen op hun concurrenten.

Alert zijn

Een vaak voorkomend misverstand is dat behoeftes onderhandelbaar zijn. Dat zijn ze niet. Maar wat je als werkgever wel kunt doen is: kijken welke alternatieven je kunt bieden om tegemoet te komen aan je werknemer. Daar zit de onderhandelingsruimte. Wat kun je bieden in het bijstellen van een functie? Welke opleidingen kun je aanbieden? Hoe flexibel kun je zijn in werktijden en thuiswerken? Alleen zo kom je tot de ideale onderhandelingsuitkomst: de win-win-situaties. Maar pas op: bied geen oplossingen aan die je niet kunt waarmaken!

Onderhandelen is alert zijn. Betrokken. Werknemers durven vaak niet direct hun onvrede te uiten. Ze laten niet graag merken dat thuissituatie en werk in de knel komen. Onderhandelen om iemand binnen te houden, begint dus bij op tijd naar boven krijgen van het gemis. En dat vergt echte aandacht. Voelt de werknemer dat je er zit voor hem/haar? Of voelt de werknemer dat de leidinggevende een klusje moet klaren? Soms moet je ook accepteren dan iemand echt weg wil – bijvoorbeeld omdat je als organisatie niet meer kunt bieden wat bij hem/haar past. Wees daar dan eerlijk over en zorg dan dat je op een goede manier afscheid neemt.

Dit artikel verscheen ook in FM Magazine 2019-3.