In de detailhandel wordt steeds duidelijker dat besparingen van consumenten vooral de non-foodbranche treffen. Sinds 2008 vertoont de totale omzet in non-food winkels een dalende lijn.

Fooddetaillisten bewandelen een andere weg. De omzet in foodwinkels neemt juist toe door de combinatie van hogere prijzen en een lichte groei van het volume. Die trends zetten zich in 2013 voort, waardoor de bestedingen aan duurzame goederen zoals meubels en elektronica aan belang verliezen.

De druk op de consumentenbestedingen blijft de detailhandel parten spelen. Omzetcijfers van winkels laten zien dat de consument duidelijke prioriteiten stelt bij de heroverweging van zijn uitgaven. Zo kampen winkels voor duurzame goederen (bijvoorbeeld kleding, meubels of elektronica) al geruime tijd met een daling van het aantal klanten en de omzet. In de fooddetailhandel blijven de klanten komen. Sterker nog, hoewel de besteding per bezoek in 2012 licht daalde, was het aantal kassabonnen in de supermarkt ruim 2% hoger dan in 2011.

Veel winkeliers in non-food hebben momenteel moeite om bovenaan het prioriteitenlijstje van de consument te blijven staan. Dirk Mulder Sectormanager Food & Retail: “Detaillisten die de consument toch vast weten te houden, doen dat met een duidelijk onderscheidende positionering. Verder houden zij in hun assortiment rekening met het huidige bestedingskader en de prioriteiten van hun doelgroep.”

Bron:
ING