“Grensoverschrijdende e-commerce is winstgevend”

Online marktplaatsen en consumententechnologie maken de weg voor verdere groei van grensoverschrijdende e-commerce vrij.

Payvision, een internationale, data-gedreven aanbieder van omnichannel-oplossingen, heeft de bevindingen van zijn vijfde jaarlijkse, grensoverschrijdende e-commerce onderzoeksverslag in samenwerking met Juniper Research gepubliceerd. 

Het rapport bevat de resultaten van een internationale enquête afgenomen onder diverse spelers uit de branche en gaat over de grootste veranderingen, de grootste uitdagingen, de best practices voor handel over grens en nog veel meer. 

In vergelijking met de bevindingen van vorig jaar, onthult het rapport nieuwe en spannende ontwikkelingen voor de internationale, grensoverschrijdende handel. Het samengestelde jaarlijkse groeipercentage voor de komende drie jaar voor grensoverschrijdende e-commerce is nu 17 procent, terwijl het groeipercentage voor de totale e-commerce slechts 12 procent is. 

In de afgelopen 12 maanden is de houding van merchants tegenover grensoverschrijdende e-commerce steeds positiever geworden. Maar liefst 50 procent van de respondenten is het ermee eens dat grensoverschrijdende e-commerce winstgevend is, en maar liefst 31 procent is het hier sterk mee eens.
 
Vorig jaar werd e-commerce via mobiele apparaten beschouwd als de grootste groeifactor in grensoverschrijdende e-commerce. Dit jaar was de versnelde ontwikkeling van online marktplaatsen volgens merchants verantwoordelijk voor de groei. 39 procent van de hele e-commercemarkt zal in 2020 door marktplaatsen worden beheerst. Het rapport bespreekt echter ook enkele regelgevende richtlijnen die door de Europese Unie zijn ingevoerd en grote uitdagingen met zich meebrengen, met name voor internationale markten. Het gaat dan in het bijzonder om de nieuwe Europese richtlijn Payment Services Directive (PSD2) die in januari 2018 wordt geïntroduceerd en waardoor alle merchants die met een marktplaats opereren een licentie nodig hebben. De kosten en inspanningen die worden toegeschreven aan het verkrijgen van een dergelijke licentie, hebben een grote impact op de zakelijke activiteiten van merchants. De meeste werken daarom het liefst samen met een zogenaamde payment service provider die aan de licentie-eisen voldoet.
 
“Online marktplaatsen zijn een schakel tussen kopers en verkopers en hebben een buitengewoon niveau van veiligheid en bruikbaarheid voor de betrokken partijen gecreëerd waardoor merchants beter worden ondersteund bij hun internationale uitbreiding.”, aldus Cheng Liem Li, CCO, Payvision Group . “Deze marktplaatsen worden echter geconfronteerd met veranderingen in regelgeving die hun bedrijfsvoering waarschijnlijk ernstig gaan beïnvloeden. We kunnen de complexiteit van de regelgeving wegnemen met SlicePay, onze betaaloplossing conform PSD2, die marktplaatsen in staat stelt om zich te concentreren op het laten groeien van hun activiteiten in vele regio's en het bereiken van nieuwe consumenten.”
 
Bovendien kunnen merchants met de meest recente consumententechnologie, trends zoals VR/AR, datawetenschap, blockchaintechnologie, kunstmatige intelligentie, machinaal leren en het Internet of Things (IoT), hun klanten over de grens bereiken op een manier die voorheen niet mogelijk was. Consumenten hebben hogere verwachtingen met betrekking tot de winkelervaring, waardoor merchants hun e-commercestrategieën voortdurend moeten aanpassen.
 
Een andere bevinding uit het rapport is de vergelijking tussen de nieuwste ontwikkelingen in zakendoen en geopolitiek, die een enorme impact hebben op de internationale grensoverschrijdende handel. Terwijl het Verenigd Koninkrijk en de VS door grote politieke  problemen, zoals de Brexit en Trump, naar hun eigen markten kijken, neemt China de leiding wat betreft de globalisering, met grote investeringen in de revolutionaire One Belt, One Road (OBOR) handelsroute, die 62 procent van de wereldbevolking met elkaar verbindt.

Gerelateerde artikelen