Cijfers zeggen niet alles; dit is niet een uitspraak die je snel kan verwachten uit de mond van een financial. Toch is dit de kern van de visie die Gerrit-Jan Bas heeft op het vak Credit Management. De Risk Director Benelux van General Electric Equipment Services staart zich niet blind op de cijfers. Het zijn vaak momentopnames die een verkeerd beeld van een bedrijf kunnen schetsen. Bas richt zich liever op structurele zaken. Hoe goed is het management van een klant waar je zaken mee doet? Dat is volgens de Risk Director een veel essentiëlere vraag.

Risk- en Credit Management zit bij GE tot in de haarvaten van de organisatie. Wereldwijd beschikt de organisatie over zeer ervaren en toegewijde Risk leaders. Zij geven leiding aan een groep van meer dan 2000 goed opgeleide Risk Managers. GE heeft op het gebied van Risk Management een uitgebreid opleidingsprogramma, het zogenaamde Risk Management Leadership Programma. Succes Het is een investering die niet zonder resultaten blijft. De divisie Equipment Services, waar Bas verantwoordelijk voor is, haalt op het gebied van Risk Management goede resultaten. Bas: "Onze bad debt, bijvoorbeeld is bijzonder laag als je het vergelijkt met onze concurrenten". Hoe komt dat is; is vervolgens de logische vraag. Naast bovengenoemde investeringen ligt volgens Bas ook een andere reden ten grondslag aan het succes. "GE heeft genoeg kritieke massa om zich meer op de lange termijn te richten. Doorgaans rekenen wij in periodes van vier tot tien jaar". Daarnaast speelt GE 'kort op de bal' als het gaat om monitoring van het betaalgedrag van haar klanten. "Van elke individuele klant hebben we in kaart gebracht hoe het ervoor staat met de betalingsmoraal. Op die manier kunnen wij onze klanten ruimere betaalmogelijkheden bieden. Sommige type bedrijven hebben in het ene seizoen financieel wat meer lucht dan anderen. Als dat bedrijf gemiddeld genomen gewoon op tijd betaald, dan hoef je niet meteen over te gaan tot draconische maatregelen. De kennis die wij hebben van onze klanten geeft ons ook wat meer ruimte in het zoeken van oplossingen." Sales is een belangrijke schakel in het besluitvormingsproces van Bas. "Zij staan het dichtst bij de klant. Het oordeel dat zij hebben over een klant weegt voor mij zwaar." Ratio Cijfers zeggen niet alles, daar is Bas heilig van overtuigd. "Ik denk dat je door een bezoek aan het management meer te weten komt over de betrouwbaarheid van een klant dan door middel van het bestuderen van de balans. Niet alle risico's kunnen worden afgedekt door de ratio. Wekt iemand wel of geen vertrouwen als je hem in de ogen kijkt; heeft iemand een duidelijke visie? Dat zijn vragen die zich niet in schema's en systemen laten dwingen, maar toch heel belangrijk zijn. GE beschikt over een uiterst modern geautomatiseerde klantenportfolio. Bas: "IT is absoluut een belangrijk hulpmiddel, maar het is niet de basis van goed Credit Management. Het begint met het hebben van een gezond boerenverstand. Veel kredietproblemen ontstaan door te losse banden met een klant. Door eerst heldere afspraken te maken met een klant en vervolgens snel en adequaat te reageren als deze niet worden nageleefd, kunnen al een hoop problemen worden voorkomen."