Genomineerd voor de Leadership in Finance Award 2019 (3)

Hendrik Jan Roel: Meer door minder

Hoe maak je door honderden miljoen te besparen een bedrijf juist veel gezonder en competitiever? Het goede antwoord leverde Hendrik Jan Roel een nominatie op voor de Leadership in Finance Award 2019.

Door Bouko de Groot

Bij Albert Heijn had men te lang op de lauweren gerust. Hendrik Jan Roel moest bij zijn aantreden in 2014 als CFO de boel weer vlot trekken. Door te besparen, vond hij het geld om de klant beter te helpen en tegelijkertijd het bedrijf beter voor te bereiden op de toekomst. "Uiteraard zijn we verantwoordelijk voor de boekhouding, dat nemen we serieus. Het is een belangrijk onderdeel, onze license to operate. Dat mag dus nooit fout zijn, maar als het allemaal goed is, krijg je er geen ster voor. Het is pas het beginpunt. We hebben veel geïnvesteerd met die besparingen, dat is commercieel goed merkbaar." Zo goed zelfs dat de moederorganisatie zijn aanpak nu ook toepast. De finance-organisatie werd in dat alles ook meegenomen, van achteruitkijkend naar frontrunner. "Dat plan noemen we finance of the future."

"In 2014 behoefde AH verandering, en verandering kost geld. Dat geld heb ik gevonden met het programma 'altijd besparen voor de klant'." Dat gebeurde niet alleen in naam: het geld dat Roel vond ging naar de klant, via betere producten, betere service, en lagere kosten. "Eerst was het 50 miljoen euro per jaar, dat werd 75 miljoen per jaar, en nu zitten we op een besparing van 120 miljoen per jaar," tikt hij af.

Bedrijfsbreed besparen

Nu horen bespaarplannen bij elke begroting op elke afdeling. "Men kijkt bijvoorbeeld ook naar vragen als 'wat gaan we doen om inflatie te absorberen'. Het uitgangspunt is om kosten te besparen, maar het gaat uiteindelijk altijd om de klant: die moet er beter van worden. En dat gebeurt ook." Door het grote succes van het programma werd commerciële verandering mogelijk. De prijzen gingen omlaag en de kwaliteit omhoog. "Onze prijzen liggen nu veel dichter bij de cost-leader en ons marktaandeel is omhooggegaan."

Voor het realiseren van zulke wijzigingen ziet Roel twee van zijn kwaliteiten als doorslaggevend: het spotten van talent - "in een top-team gaat het erom dat men elkaar aanvult"- en doen wat gedaan moet worden. "Het bouwen van een common purpose voor het team was echt nodig," legt hij uit. "Van de traditionele financiële organisatie heb ik er een gemaakt die vooruit kijkt." De oude aanpak was te gemakzuchtig, te veel leunend op oud succes. "Wat ik ervan gemaakt heb, is dat we elke dag kijken wat er te verbeteren valt." Dat resulteerde in meer engagement in de organisatie. "Zo ontstaat er een gevoel van excitement, een sfeer van 'ik doe ertoe, we gaan knallen'."

Bij Roel doet iedereen er ook echt toe. Zo rouleert het leiderschap van zijn managementteam. "Op die stoel zit ik niet elke vergadering." Verder brengt hij duidelijkheid, engagement en een open sfeer: "Alles kan gezegd worden, alles kan worden ingebracht." Tegelijkertijd streeft hij naar bescheidenheid: het gaat niet om de persoon, maar om de organisatie verder te brengen. "Je bent een passant, maar je moet wel impact maken."

Impact maak je alleen niet met incrementele verbeteringen. "Je moet ook de grote veranderingen aanpakken. Dus niet alleen denken aan de grote veranderingen, maar ze ook daadwerkelijk uitvoeren." Zo biedt RPA (Robotic Process Automation) duidelijke voordelen, maar dat is makkelijker gezegd dan geïmplementeerd. Roel pakte ook de grote dingen voortvarend aan. "Binnen een jaar hadden we 70 procent geautomatiseerd met RPA, niet alleen in de financiële organisatie, maar in de hele organisatie."

Op de Leadership in Finance Summit, 13 november in Utrecht, zal de winnaar bekend worden gemaakt. Bent u er ook bij?

Genomineerd voor de Leadership in Finance Award 2019:

Alle verhalen van de Leadership in Finance Summit 2019 voor u op een rij gezet.