Gemiste betaalkortingen als gevolg van bottlenecks in bedrijfsprocessen

Bijna 80 procent van het internationale zakenleven kan geen aanspraak maken op kortingen voor tijdige betalingen. Dit wordt veroorzaakt door bottlenecks in het interne verwerkingsproces. Het is een bevinding die terug is te vinden in een wereldwijd onderzoek dat door Basware en MasterCard is uitgevoerd.

Het onderzoek wijst ook uit dat 84 procent van de respondenten hun leveranciers te laat betaalt. Een van de redenen die wordt aangedragen is het ontbreken van de systemen en automatisering om tijdige betalingen te kunnen faciliteren. Late betalingen verminderen belangrijke uitgavenmogelijkheden en hinderen bedrijven bij het exact voorspellen van hun cashpositie met een horizon van tien weken en verder. Dit kan financiële instabiliteit veroorzaken en economische groei remmen.

Voor het onderzoek ‘Creating Payment Energy’ zijn meer dan 1.000 strategische decision makers in Australië, Europa en de Verenigde Staten ondervraagd. Hierin werd gekeken naar de dynamiek van cashflow en betalingsprocessen én de impact op de economische prestaties.

“Het op tijd betalen is een uitdaging voor veel bedrijven, en ik ben veel CFO’s tegengekomen die in de afgelopen periode zijn geconfronteerd met te late betalingen en cashflowproblemen. Maar zo hoeft het allemaal niet te zijn: tijdige betalingen kunnen cashflow stimuleren en diverse financiële voordelen opleveren”, aldus Esa Tihilä, CEO van Basware. 

“Er is een balans aan zowel de leveranciers- als klantzijde. Aan de ene kant zijn er kortingen die een tijdige betaling stimuleren. Maar als je deze te hoog maakt, kunnen ze dezelfde impact als te late betalingen hebben: onregelmatig zakendoen, langzame groei en een negatieve impact op de economie. Wanneer er altijd een duidelijk beeld is van de financiële status van een bedrijf, in combinatie met efficiënte en geautomatiseerde betalingsprocessen, kunnen managers hun leveranciers met vertrouwen en zonder enig risico betalen.”

Andere bevindingen in het onderzoek:
- Leveranciers zijn bereid aanzienlijke kortingen aan te bieden in ruil voor tijdige betalingen, waarmee hun eigen marges onbewust in het gedrang komen. De gemiddelde korting bedraagt acht procent maar sommigen zijn zelfs bereid om 50 procent of meer korting te geven in specifieke situaties.

- De ondervraagden geven aan dat zij gemiddeld 14 procent van hun overall uitgaven hadden kunnen besparen als klantenfacturen van de ideale betalingstermijnen waren voorzien.
___________________________________________________________________________________________________
Bent u op zoek naar perfecte financiële software? 
Kom donderdag 22 mei 2014 naar dé jaarlijkse IT beurs voor financiële professionals:
• Ontmoet 30 topaanbieders en honderden professionele bezoekers op 1 dag
• Compleet overzicht van de Nederlandse markt voor financiële software
• Doorlopend programma van expertsessies en productpresentaties
Entree is kosteloos voor de doelgroep. Meld u direct aan via http://Financial-Systems.nl
___________________________________________________________________________________________________

- 69 procent gaf toe dat bottlenecks in het proces de oorzaak vormen voor het niet kunnen verzilveren van leverancierskortingen.

- Slechts een op de vijf bedrijven heeft hoogwaardige geautomatiseerde processen om zo de factuurbetaling efficiënt af te handelen.

Het onderzoek geeft een duidelijk beeld van de kloof die bestaat. Het is niet een gebrek aan geld, maar meer het ontbreken van mogelijkheden voor bedrijven om het maximale uit mogelijke besparingen te halen. Terwijl 88 procent van de afnemers gelooft dat zij een sociale verantwoordelijkheid draagt om op tijd te betalen, duurt het alsnog tien dagen voordat de betaling daadwerkelijk plaatsvindt.

Terwijl financiële decision makers de ethische en zakelijke overwegingen van tijdige betalingen en financiële zekerheid afwegen, is er een belangrijke rol voor tussenkomende processen die rond deze betalingen hangen. Op dit moment bestaat het merendeel uit verzonden en ontvangen PDF-facturen in een mail (respectievelijk 48 en 50 procent). Ongeveer een derde (32 procent) gebruikt EDI/XML-systemen om facturen te versturen; 25 procent ontvangt ze op deze manier. 17 procent van de ondervraagden gebruikt webportals om facturen te verzenden, terwijl 19 procent deze gebruikt om facturen te ontvangen.

Het onderzoek geeft ook aan de voordelen van tijdige betalingen alom bekend zijn. Twee van de vijf respondenten zegt dat het zou helpen om de kredieten te reduceren en meer te kunnen investeren in de overall organisatie. Daar bovenop geeft 36 procent aan dat het de relatie met crediteuren zou verbeteren en een derde ziet het als dé manier om uitgaven op betalingsovereenkomsten te reduceren.