Mededeling op Teletekst: Jan Willem van Dop vertrekt als financieel directeur bij Feyenoord. Feyenoord, een club met een bijzondere plaats in het hart van financial Onno Jacobs. Twee weken liep hij ermee rond: hoe zou het daar zijn? Binnenkort weet hij het, want vanaf 1 december is hij er financieel directeur.

Hoewel Feyenoord het niet in die woorden zei, heeft Jacobs wel een idee waarom hij uiteindelijk is aangenomen. De doe-maar-gewoon-uitstraling in combinatie met goede communicatieve vaardigheden pasten perfect in het team. 'Ik kon redelijk voetballen als amateur, maar ik wist al vrij snel dat ik er nooit mijn beroep van kon maken.' Na de teletekstmededeling concludeerde Jacobs: dit is het helemaal. Hij won e-mail adressen van beslissers binnen de Rotterdamse club en werd vervolgens doorverwezen naar een extern bureau. Met succes, zo blijkt nu. Uitersten In de financiële wereld zijn er twee uitersten, aldus Jacobs. 'Aan de ene kant zijn er financials die vakinhoudelijk enorm veel weten, tot in de kleinste details, maar zich communicatief minder hebben ontwikkeld. Aan de andere kant zijn er mensen die inhoudelijk minder weten, maar dat beter voor het voetlicht weten te brengen. Ik denk dat de tweede groep verder komt, als je maar weet waar de detailinformatie vandaan moet halen.' Elftal Grote verschil tussen Feyenoord en huidige werkgever Purac: financieel succes is lastiger te sturen, omdat de resultaten van het elftal van doorslaggevend belang zijn. 'Het product is anders. Bij mijn huidige werkgever Purac praat je over ingrediënten, daar over voetbal. Dat is emotie en vraagt meer aandacht, ook omdat het meer inspeelt op de actualiteit. Als de club wint, heeft dat in financiële opzicht zijn weergave op het bedrijf.' Televisie 'Ik wil meehelpen om de club in financieel opzicht verder te professionaliseren. Ik merk dat de club behoefte heeft aan taakstellende budgettering. De branche moet keuzes maken, géén en-en meer. Zoals in elk bedrijf geldt ook hier: zodra je kosten budgetteert, komen die kosten er ook. De organisatie wordt erop ingericht. En als je op zo'n moment verkeerde aannames doet met betrekking tot bijvoorbeeld televisie-inkomsten, dan heb je een probleem.' Jongensdroom Met Feyenoord ziet Jacobs een jongensdroom in vervulling gaan, al was de weg ernaartoe anders dan hij als zevenjarige had gedacht. En toch: blinde ambitie is Jacobs vreemd. 'Onze maatschappij vindt dat we ambitie moeten hebben, maar dan vergeten we dat mensen soms prima op hun plek zitten. Ze promoveren dan naar een plek waarop ze niet meer goed functioneren. Mijn tip is dan ook: wees je er bewust van wat je wel en niet kan. En als je iets wil, ga er dan achteraan. Dat heb ik bij Feyenoord ook gedaan. Ik hoop er mijn steentje te kunnen bijdragen. En als het team het op het veld ook aardig doet, dan heb ik voldoende bereikt.'