Uit onderzoek van organisatie-adviesbureau McKinsey blijkt dat Fintech-bedrijven banken voornamelijk binnen de retailtak zullen beconcurreren. Met name leningen aan en spaarfaciliteiten voor consumenten zouden de interesse hebben van fintechs.

In de eerste innovatiegolf snoepten fintechs voornamelijk omzet weg bij de banken door het aanbieden van betaaloplossingen. Volgens McKinsey was de markt voor betaaloplossingen relatief gemakkelijk te betreden en representeert deze slechts 6 procent van de wereldwijde bankomzetten. 

De komende innovatiegolf is volgens het organisatie-adviesbureau disruptiever dan de eerste golf. De omzet uit consumentenleningen zou tweemaal zo hoog liggen als uit betaaloplossingen. Daarnaast zouden banken maar liefst 15 procent van hun omzetten halen uit spaarrekeningen en 'retail investments'. Start-ups op dit gebied focussen zich volgens McKinsey onder meer op peer-to-peer leningen, het ontwerpen van producten op basis van geavanceerde data-analyse en risicomanagement. Naast de consumentenmarkt zouden deze start-ups zich ook langzaam, maar zeker richten op het mkb. 

De concurrentie voor banken komt volgens McKinsey van vijf soorten spelers. Bedrijven die een ander business model aanhangen (business-model disruptors), partijen die processen innoveren, start-ups van buiten de financiële sector, digitale banken en online retailers.