Financials krijgen moeilijk contact met Belastingdienst

Financials hebben veel last van de onderbezetting bij de Belastingdienst: "Die is te traag." Ook zakt het aantal belastingcontroles naar een dieptepunt.

De doorlooptijden van dossiers duren langer, de beantwoording van vragen vergt vaak meer tijd en het aantal controles op de aangiftes is sterk gedaald. ”Veel zaken gaan langzamer”, zegt Cor Overduin van Grant Thornton (accountancy, belastingen en advies), vooral voor klanten bij het mkb.

“Bij te veel dossiers gaat het te traag”, vindt Overduin. “Laatst had ik pas na anderhalf jaar een bespreking naar aanleiding van een verzoek van mij over een niet eens zo’n moeilijke vraag. Ik vind het ook lastiger om te communiceren. Als je belt, moet dat via de Belastingtelefoon. En teruggebeld worden gaat lang niet altijd goed, waardoor zaken zowel voor de Belastingdienst als voor de adviseur onnodig meer tijd kosten.”

Grootschalige actie

De Belastingdienst heeft sinds vorig jaar te maken met de gevolgen van een vertrekregeling, waarbij duizenden medewerkers meer vertrokken dan de leiding verwachtte. Daarom werd afgelopen zomer begonnen met een grootschalige wervingsactie om 4200 nieuwe werknemers aan te trekken: vooral IT’ers, data-analisten, fiscalisten en accountants. Programmamanager Instroom, Dike Sialino-Keen, liet vorige maand weten tevreden te zijn met de eerste resultaten: de Belastingdienst had in oktober 600 mensen aangenomen, bijna 15 procent van het aantal dat nodig is.
Arne de Beer van Alfa Accountants en Adviseurs bevestigt dat de doorlooptijden “echt te lang zijn”. Hij heeft de indruk dat de problemen vooral in het westen van het land spelen, misschien omdat in de randstad de meeste medewerkers van de Belastingdienst zijn vertrokken.
“Op het terrein van het horizontaal toezicht is de vertraging erg hoog opgelopen”, zegt De Beer: “Tot vorig jaar kregen belastingadviseurs en accountants doorgaans binnen twee weken een reactie van de Belastingdienst. Nu duurt het soms maanden tot een half jaar. Afspraken worden niet nagekomen. Dat kàn gewoon niet! Ik kan dat niet verkopen aan mijn klanten. Ik heb nu meerdere dossiers lopen, die grote problemen veroorzaken.”
Overduin en De Beer benadrukken dat het niet aan de medewerkers van de Belastingdienst ligt. “Ze doen echt hun best en ze verdienen respect voor hun werk”, zeggen De Beer en Overduin, “maar er zijn gewoon te weinig mensen.” Volgens Overduin neemt de kwaliteit van de dienstverlening niet af: “Het is puur een tekort aan mensen.”

Kennisniveau loopt terug

Peter Kavelaars, fiscalist en partner bij Deloitte, heeft niet veel last van een slechte bereikbaarheid: “Omdat we vooral de grotere ondernemingen als klant hebben en hierdoor meer aanspreekpunten hebben. Mijn inschatting is dat de Belastingdienst zich focust op de grootste bedrijven: dat ze dàt in ieder geval goed willen doen.” Hij merkt wèl een teruggang van kwaliteit: “De vaktechnische capaciteit bij de Belastingdienst is niet optimaal. Het kennisniveau loopt terug, vooral op het gebied van wetswijzigingen en jurisprudentie”, vindt Kavelaars.
Door het tekort aan mankracht zijn ook de controles op belastingaangiften de laatste twee jaar sterk gedaald. Overduin: “Die controles waren al niet frequent, maar zijn nòg verder afgenomen. Ik doe ongeveer honderd dossiers per jaar en er waren per jaar altijd wel twee à vier controles of vragenbrief-wisselingen. De laatste drie jaar samen heb ik geloof ik één controle gehad. Die controle is dan wel gelijk een heel diepe inhoudelijke controle met geavanceerde software die de hele financiële administratie van een bedrijf doorzoekt. Ik doe dit werk al dertig jaar, maar de aantallen controles op de aangiften zijn gezakt naar het laagste niveau ooit.”

Klachten nooit aan bod gekomen

De Belastingdienst zegt in een reactie dat bovenstaande klachten nooit aan bod zijn gekomen in het ‘Belastingconsulenten-overleg’. Bovendien “duurt het even” om nieuwe mensen in te werken, aldus een woordvoerder: “Zeker om hen op een niveau te krijgen qua specialistische kennis.”
De Belastingdienst werkt voor het mkb en hun fiscaal dienstverleners, laat de woordvoerder weten. Met enkele vernieuwingsprojecten wil ze in 2019 een extra stap maken: “Onder meer door werving van nieuwe medewerkers, modernisering van de ict en verbetering van de bedrijfsvoering. Zo gaan we om juiste aangiften te voorkomen intensiever samenwerken met software-ontwikkelaars, fiscaal dienstverleners en andere overheidsinstellingen.”

Gerelateerde artikelen