Finance houdt de organisatie op koers in onzekere tijden

Met een stevig verankerde innovatiekracht ben je goed in om de uitdagingen in de toekomst aan te gaan.

Een blog over de digitale transformatie.

Als deze tijd iets duidelijk maakt, dan is het dat organisaties wendbaar en innovatief genoeg moeten zijn om nieuwe situaties aan te kunnen. Eigenlijk maakt het niet eens zoveel uit of het gaat om veranderende klantwensen, nieuwe marktomstandigheden, technologische ontwikkelingen of om wereldschokkende gebeurtenissen zoals de coronacrisis. Zorg dat je in staat bent om je organisatie aan te passen op het terrein van de KPI's en doelen die ertoe doen.

Door Henry Barenholz. Hij is Country Manager Nederland bij Workday.

Finance speelt een belangrijke rol bij die noodzakelijke wendbaarheid en innovatiekracht. Dat is feitelijk de machinekamer die de business en de rest van de organisatie voedt met relevante en actuele informatie over de markt, de eigen prestaties en over het perspectief. Tenminste, als het goed is. Niet elke organisatie heeft de tools daarvoor.

Met zekerheid navigeren

De realiteit is dat in veel ondernemingen de systemen en processen zodanig ingericht zijn, dat meestal na een maand de definitieve cijfers van een verslagperiode op tafel liggen. In dat geval wordt het lastig om snel en adequaat te reageren op veranderende omstandigheden. Finance moet het liefst realtime actuele data en cijfers vanuit de hele organisatie kunnen verwerken, analyseren en delen. Dan kan een bedrijf direct gefundeerde beslissingen nemen om geleidelijk bij te sturen of een scherpe bocht te maken.

Dat is een van de voordelen van de 'power of one': één systeem, één bron van waarheid, altijd en overal per direct beschikbaar met de relevante context. Dat is een prettige basis om met zekerheid te navigeren, ook als de wereld om je heen even op z’n kop staat. Daarbij helpt innovatieve technologie om het handwerk en dus de benodigde verwerkingstijd te reduceren. Enerzijds door automatisering van repetitieve handelingen, anderzijds door Artificial Intelligence (AI) toe te voegen om medewerkers te ondersteunen en ontlasten.

Nieuw en hoger niveau

Die innovatieve technologie biedt ondersteuning en levert tijdwinst op. Dat geeft het finance team ook ruimte om zich meer tot een strategische partner te ontwikkelen. Het is nog steeds heel reëel om te veronderstellen dat finance 70 procent van de tijd en focus kwijt is aan transactionele handelingen en slechts 10 procent kan besteden aan ondersteuning van strategische beslissingen. Als je die verdeling dankzij een goed en slim systeem kunt omzetten naar 40 procent transactioneel werk, 30 procent inzet van expertise en 30 procent decision support, dan breng je finance naar een heel nieuw en hoger niveau.

Met de juiste tools en technologie ben je nog niet automatisch een innovatieve en wendbare organisatie. Je moet ook de mensen met de vernieuwende ideeën hebben. En beter nog, je moet de mensen in huis hebben die die ideeën naar de praktijk kunnen vertalen. Die gedijen het beste in een organisatie met een innovatiegerichte cultuur. Een omgeving waar medewerkers met ideeën de ruimte en aandacht krijgen, maar waar ook serieus geluisterd wordt naar de klanten. Ik hou er bijvoorbeeld erg van om een heel open gesprek met onze klanten aan te gaan. Niet alleen de succesverhalen op tafel leggen, maar ook de andere kant: the good, the bad ánd the ugly. Wat speelt er, wat kan er beter, wat valt tegen?

Workday werd vorig jaar door Forbes nog gezien als één van de top-5 'customer-obsessed companies' van 2019 op het gebied van innovatie en cultuur. Een grote klant bevestigde dat twee weken geleden nog eens. Hij noemde de samenwerking met Workday een schoolvoorbeeld van innovatief partnership. Die steken we graag in onze zak.

Een crisis maakt een ongekende innovatiekracht in mensen en bedrijven los. Dat zien we op dit moment overal om ons heen. Bedrijven blijken zichzelf in korte tijd compleet opnieuw te kunnen uitvinden. Maar omgekeerd geldt hetzelfde. Organisaties met een stevig verankerde innovatiekracht zijn goed in staat om een antwoord te hebben op de uitdagingen in de toekomst.

Klaar voor een veranderende wereld

Je wil voorbereid zijn op ontwikkelingen die eraan komen. Op nieuwe vragen en behoeften van klanten, op veranderende marktomstandigheden en op compleet onverwachte situaties. Focus op innovatie zorgt ervoor dat organisaties flexibel en wendbaar blijven. Bij Workday hebben we dat nu nog eens extra ondervonden. Toen Nederland in een tijdsbestek van één uur de intelligente lockdown inging, waren wij daar in no-time klaar voor. Ook de meeste van onze klanten waren binnen enkele minuten wat betreft businesscontinuïteit over naar de nieuwe situatie.

Vandaag, tijdens Workday Elevate Digital Experience, gaan we in op actuele ontwikkelingen en innovatieve oplossingen. We geven organisaties graag inzichten, tips en tools om met vertrouwen te opereren in uitdagende tijden en de veranderende wereld van finance. Innoveren doe je met het oog op de veranderende toekomst – hoe dichtbij en onvoorspelbaar die ook is.

(foto: David Shepherd, Pixabay)