Een kopje koffie met Geert Schretlen (Financieel Manager A.I. E.ON Benelux): 'Mijn eerste doel is om vertrouwen te winnen'

Geert Schretlen is een gepassioneerde finance professional die veel ervaring heeft opgedaan bij Nederlandse Benelux organisaties - onderdeel van multinationals - om de financiële en fiscale processen inzichtelijk te maken van gelieerde bedrijven in België. Welke verschillen in processen is hij tegen gekomen in zijn klus bij E.ON Belgium? En wat heeft hij gedaan om de financiële en fiscale huishouding te optimaliseren, daarbij rekening houdend met cultuurverschillen?


PERSOONLIJK



Naam: Geert Schretlen    
Leeftijd: 51 jaar
Woonplaats: Helvoirt
Opleiding: Drs RA
Carrière: Amro Bank, Deloitte & Touche, Network Systems Inc., American Saw Inc., Linde Benelux (Healthcare), SFManagement (Schretlen Financieel Management) als zelfstandig interim manager. Klanten waar ik opdrachten voor heb uitgevoerd zijn o.a. Linde Benelux, E.ON Benelux, Carl Zeiss Benelux en Equipe Zorgbedrijven (o.a. Velthuis klinieken).
Huidige functie: Interim Financieel Manager/ Professional
Organisatie: E.on Benelux, Interim financial professional bij E.on Belgium en E.on Generation Belgium.
Specialiteit(en): Bridging Belgium and Netherlands.
Favoriete managementboek: De Schuldenberg, Jaap van Dein.
Favoriete bezigheden in vrije tijd: Hockey coach / scheidsrechter, fitness, lezen.

Hoe zou je jouw stijl als finance professional typeren?
Pragmatisch, luisterend, vasthoudend, samen werken naar de optimale situatie en efficiënte en effectieve communicatie om het veranderingsproces goed te laten verlopen. Daarnaast zorgen dat teamleden zich verantwoordelijk gaan voelen en ze die verantwoordelijkheid ook geven.

Wat is jouw specialisatie als Financial?
Ik heb inmiddels veel ervaring opgedaan bij Nederlandse Benelux organisaties – onderdeel van multinationals – om de financiële en fiscale processen inzichtelijk te maken van gelieerde bedrijven in België. Hiermee maak ik de Belgische organisatie en mensen toegankelijk voor het Nederlandse moederbedrijf. Naast de normale problematiek van dit soort analysetrajecten loop je hier tegen cultuurverschillen aan en een bepaalde mate van achterdocht van hier komt weer een ‘Ollander’. Mijn eerste doel in een dergelijk traject is om vertrouwen te winnen. Dat pak ik aan door goed te luisteren, ervan uit te gaan dat ze het goed doen en ze laten zien dat ik weet hoe België met zijn specifieke regelgeving in elkaar zit. Vervolgens laat ik de mensen zelf nadenken over hoe het eventueel anders zou kunnen. Op die manier kun je er doorheen breken en mensen meekrijgen. Dan vinden ze het ook leuk. Onder de naam ‘Bridging Belgium and Netherlands’ rol ik dit soort processen uit.

Waarom heb je destijds gekozen voor een carrière in Finance?
Vanuit mijn familiale achtergrond had ik interesse voor cijfers en de verantwoording naar stakeholders daarbij in het bijzonder. Kapitaal, mensen en ideeën zijn de belangrijkste drijfveren van het succesvol voeren van een onderneming of instelling. Mijn interesse ging in eerste instantie naar het financiële stuk, later heb ik deze interesse verder uitgebouwd naar de mens en de innovatieve kracht van een bedrijf.

Wat behelsde je klus bij E.ON Benelux?
Ik heb een dergelijke ‘bridging’ klus (zie vraag ‘specialisatie’) bij E.ON een maand geleden afgerond. E-on stuurt vanuit Nederland de Benelux organisatie aan. Ik ben in de Belgische organisatie gaan kijken; hoe pakken ze de fiscale en financiële processen aan? Nederlanders hebben de neiging snel te gaan roepen; waarom doen we dit niet anders? De Belgen zijn een trots volk en dus moet je het anders aanpakken. Kruip even in de huid van die ander om te begrijpen hoe alles tot stand is gekomen en hoe het komt dat er zaken niet goed lopen. Daarmee kom je tot de kern van de zaak en heb je de mogelijkheid om tot effectieve en efficiënte oplossingen te komen die de mensen zelf dan ook gaan omarmen. Wanneer ik dit niet voor elkaar krijg, zal ik de opdracht nooit tot een succes kunnen afronden. Het voordeel voor mij was dat E.ON Benelux organisatie een flexibele, krachtige en dynamische organisatie is die open staat voor initiatieven en daarmee gepaard gaande veranderingen.

Wat zijn de grootste verschillen in fiscaliteit tussen Nederland en België die je bent tegengekomen?
De BTW aangifte in België is veel ingewikkelder qua aantallen codes en uitsplitsingen wat betreft financiële transacties. Het is behoorlijk complex. Voor E.ON Belgium heb ik daarom een tax control framework opgezet, zodat ze ook vanuit de Nederlandse organisatie de fiscaliteit beter kunnen beheersen. Hierbij heb ik niet alleen het BTW proces inzichtelijk gemaakt maar ook alle andere fiscale en federale/ regionale aangiftes en afdrachten geanalyseerd. Daarnaast heb ik me verdiept in de ‘groencertificaten’, het Belgische equivalent van Nederlandse CO2-certificaten. Qua compliance zit dit zeer complex in elkaar, omdat je in België te maken hebt met drie regionale overheden (Wallonië, Vlaanderen en Hoofdstedelijk gewest Brussel). Die opereren vrij autonoom van elkaar en hanteren ieder eigen regels met betrekking tot bijvoorbeeld de groencertificaten.

Je hebt ook het factureringsproces aangepakt. Hoe heb je dat gedaan?
Dit is een complex proces bij elektriciteitsbedrijven. Er zitten heel veel variabelen en uitzonderingen in. Je hebt het commoditytarief, high & low tarief, groencertificaten, federale afdrachten zoals accijns, enzovoorts. Die moet je allemaal in rekening brengen. Dat hele proces van factureren, en de prijsvorming daarbij, komt uiteindelijk in die factuur terecht en dat moet gewoon goed zijn in de basis. Anders krijg je problemen, zoals na-facturatie of correctiefacturen en dat wil je uiteraard vermijden. Ik heb dit proces in kaart gebracht voor de  Belgische retail organisatie. Eén persoon weet vaak van de 'hoed en de rand' en dat is erg riskant. Je wilt het zo transparant en overdraagbaar mogelijk maken. Verder is het zaak om goed te kijken waar de controlemomenten zitten en waar het mis kan gaan. Dat kan al zijn bij een offerte die de deur uit gaat.

Ik vind het factureringsprocessen vaak onderbelicht bij bedrijven in zijn algemeenheid. Dit komt vaak tot uiting bij implementatie trajecten waarbij men ineens inziet hoe complex contracten in elkaar zitten om juist en volledig gefactureerd te krijgen. Dus een goede beschrijving en begrijpbaarheid is essentieel.

Innovatie is een onderwerp dat jou ook erg aanspreekt gaf je aan. In jouw ervaring; waarin zit de innovatieve kracht van bedrijven meestal?
Dat zit hem in het toetreden van nieuwe markten en eventueel uitbreiden door bijvoorbeeld acquisities of samenwerkingen. Dus niet blijven stilstaan en doen waar je goed in bent, maar ook risico’s durven nemen en te kijken naar andere deelgebieden. Probeer niet te afhankelijk te zijn van je eigen klantenkring. Je moet het wel beheersbaar houden, dus niet overal induiken, maar wel om je heen blijven kijken en open staan voor nieuwe mogelijkheden. Dat is denk ik belangrijk voor innovatiekracht.


####


Welke rol speelt Finance bij innovatie?
Finance denkt vooral slim mee met de business. Ik las laatst een Amerikaans blad over de energiemarkt. In Nederland koopt de consument zelf zonnepanelen. De Amerikaanse elektriciteitsexperts in het blad zeiden; ‘dat moet je niet doen. Als energiebedrijf moet je die zonnepanelen op het dak leggen bij klanten, en hen vervolgens de elektriciteit leveren.’ Dat is een heel goede businesscase, waarbij de klant niet hoeft te investeren in hardware. Zulke ideeën kunnen heel goed vanuit Finance geopperd en financieel onderbouwd worden, maar de business moet het vervolgens oppakken.

Wat was een mooi moment in je carrière?
Een mooi moment was het behalen van mijn accountancy titel. Daarnaast vind ik het iedere keer weer een mooi moment wanneer ik sturing geef naar een bepaalde richting en dat ik mensen daar enthousiast voor krijg door ze mede de oplossing te laten bepalen. Op dat moment is er draagvlak gecreëerd, waarbij ik dit samen met de teamleden kan uitbouwen en dat het vervolgens gaat werken.

Aan welk onderdeel van je vak heb je een hekel?
Het pure routinematig boekhouden is iets wat mij minder interesseert, maar ik vind het niet te min zeer belangrijk. Blijft toch de basis, de eerste vastlegging van de gegevens. De procedures er om heen vind ik belangrijk. Mij gaat het daarnaast meer om wat de cijfers vertellen, dit te vertalen naar de beleidsplannen en het adviseren van het management waar bijsturing noodzakelijk is of verdere optimalisatie mogelijk is.

Typeer de ideale finance professional in vier woorden?
- Empatisch vermogen.
- Out of the box denkend.
- Transparant in identificeren van risico’s en kansen.
- Sparring partner voor het management.

Wat zou je jonge financials aanraden die aan het begin van hun carrière staan?
Ik zou iedereen aan willen raden om te beginnen bij een accountantskantoor. Je leert daar onder andere de basis in de praktijk, krijgt met verschillende typologieën van bedrijven te maken en je krijgt daar ook de mogelijkheid om te assisteren bij bijzondere onderzoeken. In een dergelijke ‘setting’ ontdek je waar werkelijk je interesse naar uit gaat.

Hoe houd je jouw kennis over het vakgebied up-to-date?
Het mooie van mijn titel is dat je verplicht bent tot het behalen van voldoende PE (Permanente Educatie) punten. Ik vind dit een goed systeem. Het helpt mij om te zorgen dat ik up-to-date blijf. Ik zie het ook als een verfrissing van wat ik al weet. Daarnaast houd ik de vakliteratuur bij en bezoek ik bijeenkomsten.

Als je geen financial was, wat zou je dan willen zijn?
Meer het avontuurlijke opzoeken bijvoorbeeld in de reiswereld en daar zaken regelen, oplossingen verzinnen en onderhandelingen aan gaan in vreemde situaties. Ik vind het heel leuk om vakanties zelfstandig te regelen, rechtstreeks contact te zoeken en afspraken te maken met de betreffende tegenpartij in het buitenland. Kant en klare reizen zijn aan mij niet besteed.