Dutch FinTech Awards: Bram Hulshof levert met Flinqer een stabiele cashflow

Goederenstromen krijgen onder andere bij supermarkten en in de bouw veel aandacht, en vaak zijn ze tot in de puntjes geregeld. Een ander verhaal is het met financiële stromen; die verlopen vaak nog verre van optimaal tussen klant en leverancier. En dat gaat ten koste van de cashflow én een optimale relatie tussen de twee partijen.

Flinqer biedt voor klanten en leveranciers inzicht en grip op de cashflow van bedrijven. Een afnemer die zich heeft aangemeld bij het netwerk, kan zijn nog niet betaalde rekeningen op de website zetten, zodat zijn leverancier precies weet wanneer die facturen worden betaald. Vervolgens kunnen beide bedrijven afspraken maken om tegen een bepaalde korting van gemiddeld 5,5% op jaarbasis, een factuur eerder af te laten rekenen. Hierdoor is de cashflow beter gepland en afgestemd en hoeft de leverancier voor de duur van de betalingstermijn geen bankkrediet aan te trekken. Voor Flinqer is geen extra software nodig en het systeem is eenvoudig te koppelen aan elke ERP.  
Flinqer is in de huidige vorm in 2012 gelanceerd door Aart Zandbergen, Meynald Weerman en Reinier Weerman. Director Business Development Bram Hulshof legt uit waarom Flinqer zo succesvol is. 
 
 
Welk probleem lost jullie product op?
“Zeker in deze tijden moeten leveranciers vaak langer op hun geld wachten, bijvoorbeeld doordat ze leveren aan grote partijen die langere betalingstermijnen ingesteld hebben. Dit heeft impact op de bedrijfsvoering en dat moet flexibeler en gemakkelijker kunnen. Ook zie je dat banken nog maar beperkt krediet leveren aan partijen in het MKB. Die druk is alleen nog maar groter geworden. Als bedrijf is het gunstig als je zelf invloed hebt op de hoeveelheid geld die je in kas hebt, zonder die periode te moeten overbruggen met bankkrediet. 
Op dit probleem springt Flinqer in. Doordat Flinqer eigenlijk een financieel netwerk is voor klanten en leveranciers, kunnen beide partijen beter werken. Het is geen kanaal om extra geld te lenen, maar wel een kanaal om inzicht te hebben in de facturen en deze desgewenst eerder uit te laten betalen. 
Wanneer een klant niet in de gelegenheid is om eerder te betalen, maar de leverancier dat wel wenst, kan dat ook eventueel met een externe financier worden geregeld via Flinqer. Op die manier kunnen leveranciers en klanten beide meedoen als het hen uitkomt. Sowieso heeft iedereen inzicht in alle facturen en de verwachte betalingsdatum. Daarbij versterkt het systeem de relatie tussen klant en leverancier: het maakt het samenwerken nog prettiger en je verleent een extra service aan de leverancier.”
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“Het afgelopen jaar hebben we al bewezen dat we succesvol zijn, er is inmiddels al 100 miljoen euro aan facturen eerder uitbetaald. Er zijn nu 1500 leveranciers aangesloten en zes klanten, dus we zijn toe aan een volgende stap. 
Een belangrijk aspect daarbij is dat CFO’s meer rendement behalen als het gaat om cashflow, maar ook de leveranciersrelatie versterken. We hebben dit zelfs een term gegeven, ‘cash verantwoord ondernemen’. 
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015
__________________________________________________________________________
 
Daarnaast willen we de markt nog breder benaderen. Dit is de dienst bij uitstek voor bijvoorbeeld supermarkten en retailers. Maar ook in de bouw valt hier veel winst te behalen en is het probleem nog groter. Denk ook aan de energie- en telecomsector. Ook zijn we in gesprek met een partij die het in Europa zou willen uitrollen, dus de interesse en groeipotentie zijn groot.”
 
Hoe gaan jullie geld verdienen met Flinqer?
“Vooropgesteld is voor ons belangrijk dat we een goede aanvulling zijn voor klanten tegen een vergoeding die beter is of gelijk aan met wat de banken bieden. Ons businessmodel is tweeledig. Klanten betalen een geringe maandfee, afhankelijk van het aantal facturen dat ze uploaden. Leveranciers betalen per transactie. Iedereen heeft gratis inzicht in de facturen en de te verwachten betalingsdatum. 
Wanneer leveranciers geld naar voren halen, betalen ze daar maximaal 1 procent op jaarbasis over, naast de overeengekomen korting met de klant. Een kleine rekensom leert dat wanneer je een ton naar voren haalt en een maand eerder betaald krijgt, je daarvoor 83 euro betaalt. Dat is een minimale investering. Een alternatief is naar de bank gaan, maar dat duurt langer en is kostbaarder.”
Waarom gaan jullie winnen?
“Flinqer is heel waardevol, heel simpel en een efficiënte oplossing voor een groot probleem in de financiële sector. Dat blijkt uit ons huidige succes. Het is een makkelijke manier om daar meteen wat aan te doen. Daarbij is Flinqer makkelijk toepasbaar, zonder grote investeringen. Met name in de financiële dienstverlening is vertrouwen en zekerheid heel belangrijk en het succes van onze groei maakt dat we ons concept nog duidelijker en eenvoudiger kunnen maken. 
Het probleem van onregelmatige cashflow wordt steeds groter, en Flinqer is een hele goede oplossing hiervoor. We hebben een klein en bevlogen team, waardoor de efficiëntie bewaard blijft. We willen nu echt doorgroeien en nog meer bedrijven helpen bij het straktrekken van de cashflow.” 
 
 
 

Gerelateerde artikelen