Dutch FinTech Awards: Bas Volkers geeft met Sophiq grip op het spanningsveld tussen klantfocus, innovatiekracht en risicomanagement

We leven in een tijdperk van snel veranderende businessmodellen, schijnbaar onbegrensde technologische mogelijkheden, maar ook een matige economie. Dit alles resulteert in een moeilijke agenda voor directies.

 
De CEO wil meer klantfocus, moet veranderen en verbeteren, en meer winst realiseren met minder middelen. Sophiq is volledig gewijd aan het in staat stellen van klanten om hun programma’s beheerst uit te voeren, waardoor ze succesvoller zijn bij de invoering van strategische veranderingen. Door de visualisatie van programma’s in oorzaak-gevolg diagrammen wordt complexiteit inzichtelijk en begrijpelijk gemaakt.
“Het programmamanagement krijgt hierdoor continue controle over de uitvoering en bijsturing van programma’s”, aldus Bas Volkers van Sophiq. Het helpt om resources optimaal te alloceren en snel beslissingen te nemen die bijdragen aan de strategische doelstellingen. De gebruiker wordt geholpen om gestructureerd te managen doordat Sophiq is ingericht volgens de beproefde PDCA-cyclus. Wereldwijd is Sophiq het enige instrument dat de PDCA-cyclus dynamisch ondersteunt. Het is een platform waarop specifieke branchemodellen, zoals het bancaire model, worden geconfigureerd en ingericht. 
Welk probleem lost jullie concept/bedrijf op?
“Om te overleven en te groeien als organisatie in de financiële wereld zijn nieuwe strategische doelen nodig om te reageren op het groeiende spanningsveld tussen klantfocus, innovatie en compliance. Het is van essentieel belang dat deze strategieën snel en zonder fouten worden uitgevoerd. 
De capaciteit om zich aan te passen aan veranderende markten bepaalt het voortbestaan van organisaties. De laatste tien jaar worden programma’s meer en meer beschouwd als het belangrijkste instrument voor de uitvoering van de strategie van organisaties, zeker door financiële organisaties. Hoewel theorieën en methoden uitgebreid zijn ontwikkeld, is er weinig tot geen software die de programmamanager en het programmabureau ondersteunt. 
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015
__________________________________________________________________________  
 
Sophiq biedt inzicht in de haalbaarheid van een programma voordat het gestart is en zorgt voor beter gestructureerde en georganiseerde programma’s. Er kunnen sneller beslissingen worden genomen, in een meer werkbare en minder stressvolle omgeving. De samenwerking verloopt soepeler. Het is een manier om programma’s zeer efficiënt uit te voeren doordat er geen tijd verspild wordt aan eenvoudig knip- en plakwerk zoals nu nog veel gebeurt in Excel-sheets en Word-documenten. Ons eigen onderzoek toont aan dat structurele besparingen in het programmabudget van 5 tot 15 procent haalbaar zijn.”
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“Sophiq heeft de ambitie om een leider te worden in de internationale markt voor programmamanagement-software. Dit is een gespecialiseerde markt welke tot nu toe alleen gefragmenteerd werd bediend door softwareproducten met een andere focus. 
 
Wij gaan onze ambitie succesvol realiseren doordat wij het niet alleen doen. We werken samen met partners, experts, autoriteiten en klanten bij de inrichting van Sophiq. Hierbij richten we ons niet alleen op technologie en software maar juist ook de business gerichte inzet daarvan. Het bancaire model is hier een voorbeeld van. Samen met experts uit de hele wereld wordt gewerkt aan een branchemodel welke banken kan ondersteunen bij het managen van hun spanningsveld tussen klantfocus, innovatiekracht en risicomanagement.”
Hoe ziet jullie businessmodel eruit?
“Sophiq combineert haar unieke software met haar community. Hiermee integreren we kennisdeling van een wereldwijde crowd in branche- en domein modellen in Sophiq waar klanten veel profijt van hebben. Sophiq faciliteert de basis, de crowd kan naast netwerken en kennisdelen haar kennis via onze web store kapitaliseren in branchemodellen. Klanten krijgen op investeringsvriendelijke wijze toegang tot de software en krijgen toegang tot een enorme hoeveelheid kennis en ervaring, gevat in de branchemodellen in Sophiq en via de community. Wij geloven in het combineren van onze krachtige aspecten, onze software, de modellen en de kennisdeling, tot één business model en een concept waarin we samen met onze omgeving eerst delen en dan vermenigvuldigen.”
Waarom gaan jullie winnen?
“Sophiq biedt de financiële wereld een product waarmee ze snel en daadkrachtig in staat is grip te krijgen op de strategische uitdagingen van deze tijd: klantfocus, innovatiekracht en risicomanagement. De klant krijgt niet alleen toegang tot software, maar ook tot wereldwijde kennis, kunde en peers. Dit geldt ook voor de modellen in andere branches. 
Het Sophiq-platform bestaat uit een unieke combinatie van een SaaS-oplossing gericht op programma management, een wereldwijde community met experts uit verschillende branches en een web store waarin domeinspecifieke oplossingen worden aangeboden waardoor de klant sneller, beter en gebaseerd op de nieuwste inzichten van experts, haar business kan verbeteren. 
Het valt niet mee tussen 49 andere mooie en innovatieve producten maar wij zien onszelf als een businessmodel van de toekomst in een niche. Kijkend naar de ontwikkelingen in de community en de toenemende interesse van klanten nationaal en internationaal weten wij dat we aan de vooravond staan van een explosieve groei.”  
 
 

Gerelateerde artikelen