Vier financiële gevolgen van de Suezverstopping

Kwetsbaarheid van mondiale logistiek komt pijnlijk aan het licht.

Hogere brandstofprijzen, duurdere logistiek, schaarse voorraad en miljoenenclaims van gedupeerde partijen. Dat is de voorlopige schade door de blokkade van het Suezkanaal door een groot containerschip.

In 2020 passeerden volgens de de Suez Canal Authority bijna 19.000 schepen de vaarroute. Dat komt neer op gemiddeld 51 tot 52 schepen per dag. Ongeveer 30 procent van het mondiale containervervoer passeert dagelijks door het kanaal.

De problemen zorgden er onder meer al voor dat de olieprijzen flink stegen, uit angst voor tekorten. Honderden schepen die ruwe olie, vloeibaar gemaakt aardgas (lng) en andere handelsgoederen vervoeren komen niet op de plaats van bestemming.

In de tweede plaats ontstaat schade doordat de scheepvaart gaat kiezen voor de langere zeeroute rond zuidelijk Afrika. Containervervoerders A.P. Møller-Maersk en Hapag-Lloyd overwegen deze route via Kaap de Goede Hoop. De complete logistieke keten wordt hierdoor duurder.

De derde kostenpost is dat winkels  door de verstopping te maken krijgen met een gebrek aan voorraden en dus omzet. Mirage Retail Group, het moederbedrijf van winkelketens als Blokker, Intertoys en BCC, vreest dat de opstopping van containerschepen in het Suezkanaal gevolgen kan krijgen voor de bevoorrading als die blokkade lange tijd gaat duren.

"Daar gaan we zeker last van krijgen", zegt topman Michiel Witteveen van Mirage. Vooralsnog zijn er geen tekorten omdat het bedrijf vanwege de coronacrisis met grote voorraden zit, aldus Witteveen. Maar door de opstopping in het Suezkanaal liggen er ook schepen stil met spullen die voor de winkels van Blokker, Intertoys en BCC zijn bedoeld.

Volgens Witteveen wordt nu uitgezocht om welke producten het precies gaat die vastzitten in het Suezkanaal. Het winkelbedrijf bekijkt nu of bepaalde artikelen ingevlogen moeten worden om zo de klant te kunnen blijven bedienen.

Ook als de blokkade van het Suezkanaal voorbij is denkt Witteveen dat er nog hinder zal zijn omdat de havens dan vollopen met schepen, wat weer voor opstoppingen bij het lossen van containers kan gaan zorgen.

Het vierde gevolg van de Suezverstopping gaat over schadevergoeding. De eigenaar en verzekeraars van het vastgelopen schip in het Suezkanaal kunnen naar verwachting rekenen op claims van vele miljoenen dollars. Ook als het schip snel zal worden vlotgetrokken. Dat zeggen bronnen in de sector tegen persbureau Reuters.

De eigenaar van het schip, het Japanse bedrijf Shoei Kisen KK, en zijn verzekeraars zouden te maken kunnen krijgen met claims van de SCA wegens inkomstenderving. Ook van andere schepen, waarvan de doorvaart is verstoord, lijken claims in de maak, aldus verzekeraars en makelaars.

Containerschepen van deze grootte zijn waarschijnlijk voor 100 tot 140 miljoen dollar verzekerd voor romp- en machineschade. De Ever Given zou daarbij op de Japanse markt verzekerd zijn. De kosten van de bergingsoperatie worden gedekt door de romp- en machineverzekeraar.

(ANP)