Disruptieve bedrijfsmodellen ervaren als crisis

Bijna drie kwart (73%) van de zakelijke beslissers ervaart de opkomst van nieuwe innovatieve bedrijfsmodellen als crisis.

Dit blijkt uit het tweejaarlijkse crisis onderzoek van Penn Schoen Berland in opdracht van Burson-Marsteller.
 
Volgens zakelijke beslissers brengen nieuwe, disruptieve bedrijven de continuïteit van het bedrijf in gevaar. Dit risico wordt zo urgent ervaren dat het voor de respondenten op de eerste plaats staat van potentiele crisis; nog voor logistieke problemen, online/digitale uitdagingen, negatieve campagnes op sociale media en ingrijpen door de politiek en toezichthouders.
 
“Dit onderzoek laat zien dat disruptieve innovaties bestaande bedrijven in toenemende mate stellen voor een uitdaging. De aantrekkende economie biedt nieuwe merken de kans om oude markten te betreden en biedt kleine innoverende ondernemingen de omgeving om razendsnel te groeien”, aldus Jeremy Galbraith, CEO van Burson-Marsteller EMEA.
 
Als een bedrijf eenmaal in crisis verkeert zijn politici en de overheid de meest gevreesde spelers. De bereidheid van politici en overheden om in te grijpen in een crisis is de afgelopen jaren verder toegenomen. Voor politici en de overheid speelt de oorzaak van de crisis geen rol bij het besluit om in te grijpen. Verder vrezen bedrijven vooral de aandacht van print media, de invloed van consumenten via social media, campagnes door consumentenorganisaties en reacties van online influencers.
 
Johan Nijlaan, CEO van Burson-Marsteller Nederland, vult aan: “Bedrijven moeten trends en sentimenten in een vroeger  stadium herkennen en zichzelf dwingen om hierop in te spelen. Communicatie professionals spelen hierbij een belangrijke rol: zij zijn de antenne voor een bedrijf en geven meer dan ooit richting aan de strategische koers van een organisatie.”