Verzekeringsmaatschappijen worden door de groeiende digitalisering geconfronteerd met ongekende uitdagingen en kansen. Het is niet langer slechts een nieuwe manier om diensten aan te bieden of verkopen, maar digitalisering herdefinieert de industrie vanuit de kern en voorziet de branche van een rooskleurige toekomst.

Uit onderzoek van Cognizant blijkt dat met digitalisering de huidige waarde van de wereldwijde verzekeringsmarkt kan stijgen met meer dan 1.5 biljoen euro. Waar verzekeraars zich eerst met name bezighielden met verkopen en het aantrekken van nieuwe klanten, is er steeds meer aandacht voor data, automatisering en kunstmatige intelligentie.

Digitalisering
In een wereld waarin een overvloed aan gegevens beschikbaar is, staan verzekeringsmaatschappijen aan de voet van een transformatie. Wearables, sensoren en andere apparaten genereren informatie over het gedrag van consumenten. Gezondheidsprofielen worden in kaart gebracht en rijgedrag wordt gemonitord. Verzekeraars kunnen risico’s beter inschatten en diensten en producten met behulp van deze informatie aanpassen. De verzekeringssector heeft veel baat bij automatisering en machine learning, zo blijkt uit het onderzoek van Cognizant. Het werk van de verzekeraar wordt met behulp van data-analyse en interpretatie, strategischer, specialistischer en technischer. Daarnaast kan automatisering leiden tot grote kostenbesparingen. Robots voeren administratief werk, dat nu door mensen wordt uitgevoerd, versneld en preciezer uit.

Uit het onderzoek, waarbij Cognizant 168 verzekeringsmaatschappijen wereldwijd, waaronder uit Nederland, ondervroeg, blijkt dat er onder verzekeraars consensus bestaat over het belang van data-analyse en de mogelijkheden die het biedt. Verzekeringsmaatschappijen die achterblijven in digitalisering verdwijnen van de markt en maatschappijen die een data-gecentreerde aanpak omarmen, zijn in staat hun marktaandeel sterk te vergroten.

Vaardigheden
De digitalisering heeft niet alleen invloed op de diensten of producten die verzekeraars aanbieden. Het leidt ook tot een verschuiving in de benodigde vaardigheden van medewerkers binnen de verzekeringsbranche. Waar voorheen succes met name werd bepaald door de verkoopvaardigheden van medewerkers, groeit het belang van analytische vaardigheden binnen de maatschappij sterk. De analyse van data en de daaruit vloeiende inzichten vormen de toekomst voor de verzekeringsbranche, wat leidt tot grote transformaties in werkwijzen en diensten.

“Het onderzoek bevestigt iets diepzinnigs: zonder een data-gecentreerde aanpak, waarmee verzekeringsmaatschappijen veranderen vanuit de kern in wat zij doen en hoe zij het doen, worden maatschappijen weggeconcurreerd. Een transformatie is onontkoombaar”, aldus Michael Clifton, Senior Vice President, Global Insurance Strategy and Ventures bij Cognizant.