Bedrijven voorzien hogere budgetten voor de digitale transformatie.

Bij zestig procent van de besluitvormers is de businessfocus verschoven naar een ander klantsegment of naar een andere eindklant. De aanleiding is de coronapandemie. Het investeren in nieuwe technologie was de belangrijkste succesfactor om de verschuiving te kunnen realiseren.

Dit blijkt uit de Ordina Digital Monitor, een onderzoek onder ruim 1200 Nederlandse besluitvormers. Door digitaal te versnellen kunnen organisaties beter inspelen op de veranderende marktomstandigheden. Twee derde van de besluitvormers voorziet een toename in het budget voor digitale transformatie in de komende vijf jaar.

Bijna de helft (48%) van de beslissers in bedrijven geeft aan dat de organisatie zich nu directer richt op de consument. In de financiële dienstverlening geeft 58 procent aan dat hun organisatie zich meer is gaan richten op b2c-klantsegmenten. Daarnaast zeggen vier op de tien (39%) besluitvormers dat hun organisatie zich meer is gaan focussen op nationale klantsegmenten.

In de verschuiving van de businessfocus naar een andere eindklant of ander eindsegment, zien organisaties vaak nog belemmeringen. Naast cybersecurity (38%) zien besluitvormers het binnenhalen van voldoende mankracht (37%) en kennis en expertise (35%) als belangrijke belemmeringen. Volgens Ordina is het investeren in nieuwe technologie en IT-systemen alleen dan ook niet genoeg. “Een organisatie moet over de gehele breedte veranderen om voorop te blijven lopen”, aldus Rik Farenhorst, directeur Digital bij Ordina. “De menselijke kant wordt nog weleens vergeten. Door te investeren in het ‘up- en reskillen’ van de workforce maak je van deze belemmering juíst een kracht.”