Iedereen krijgt te maken met de crisis, dit blijkt uit kwalitatief onderzoek van Mercer onder toonaangevende multinationals actief in de Benelux. Maar liefst een kwart van de onderzochte organisaties hebben de vraag naar producten en/of diensten met 30 tot 40 procent zien teruglopen.

De organisaties die nu nog geen harde klappen hebben gekregen verwachten die wel te krijgen in 2010 – bijna 40 procent van de organisaties.

Verrassend is dat slechts een derde van de ondervraagde organisaties verschillende scenario’s testen en noodplannen maken. Gezien de huidige onzekere tijden is het belangrijk voor organisaties om hun huidige strategie tegen het licht te houden. De focus van de meeste organisaties ligt op dit moment echter nog steeds op het waar maken van de groeistrategie (32%).

Verschuivingen die Mercer noteren betreffen: structureel efficiënt en flexibel worden (25%) en focus op winstgevendheid in plaats van omzet (25%).

Arnout Korteweg, market leader Benelux bij Mercer: ‘Organisaties die werken aan lange termijn projecten hebben nu nog omzet maar zien het aantal nieuwe projecten over het algemeen aanzienlijk teruglopen. Bedrijven moeten zich juist nu focussen op het zo goed mogelijk bedienen van de klant en het vinden van de juiste opbouw van personeelsbestand om dit te realiseren.’

Het realiseren van kostenbesparingen en het behoud van de positie in de markt zijn de twee meest genoemde factoren voor succes.