Zet een stip aan de horizon, zet de juiste mensen aan tafel en begin.

Door Exact

Een pakketje online kunnen tracen of klanten online bestellingen laten plaatsen, kun je dat al digitale transformatie noemen? Veel bedrijven komen eerst nog in de reparatie- en automatiseringsfase, voordat ze kunnen digitaliseren. Je moet een bepaald digitaal niveau hebben, wil je de transformatie van je hele businessmodel kunnen laten plaatsvinden. Maar waar begin je en wat zijn belangrijke zaken om over na te denken? Wij geven je 4 praktische tips.

1. Begin bij je bedrijfscultuur
Het eerste aandachtspunt bij change management is de cultuur. Organisatie­verandering begint met het meekrijgen van je medewerkers. Ondernemen en veranderen betekent vallen en opstaan, wat vraagt om een flexibele, open en veilige omgeving plus een bepaalde mate van vrijheid en verantwoordelijkheid. Luister ook goed naar de nieuwe generatie. Oudere medewerkers zijn gemiddeld genomen meer vastgeroest en bij jongeren zit innovativiteit in de genen. Een evenwichtige organisatie met alle generaties die elkaar aanvullen, is bijna een voorwaarde voor succes.

2. Zet een stip aan de horizon
Bepaal eerst je einddoel: het waarom en het waarheen. Besef ook dat transformaties jaren duren. Sterker nog: ze houden nooit op. Neem dus de tijd en plan niet alles voor morgen. Wat je einddoel wordt, is ook afhankelijk van je omgeving. Is die ouderwets en komen orders nog binnen via fax of e-mail? Dan is voorop gaan lopen met een digitale orderintake voorlopig genoeg. Is je omgeving innovatief? Dan wil je drie stappen daarvoor lopen en zul je meer moeten fantaseren en initiëren. Voorbij die stip aan de horizon denken is ook belangrijk. Hoe lever je straks nog toegevoegde waarde als de klantbehoefte verandert? Deze stip bepaalt niet alleen onze strategie maar vraagt aanpassingen in alle processen.

3. Begin gewoon
Als je niet precies weet welke kant je op moet, probeer dan een weg en begin gewoon. Geen enkel IT-project verloopt in één keer foutloos, dus sta jezelf toe fouten te maken. Natuurlijk moet je hiervoor de top ook mee krijgen. Bij een directie die eerst zekerheid wil hebben, is het trial-and-errorprincipe lastig. Overtuig hen van het feit dat ook bedrijven als Uber en Tesla eerst 99% van de kosten in mislukte projecten gestopt hebben en dat slechts 1% van de experimenten gelukt is! Kijk naar de impact die je in jouw sector kunt maken en waag de sprong in het diepe. Gelukkig is een appje tegenwoordig zo gemaakt. Dat maakt het uitproberen van ideeën sneller mogelijk.

4. Doe het samen
Digitale transformatie vraagt om een transitie van de hele keten, we hebben het dan niet alleen over interne reparaties of procesveranderingen. Neem dus niet alleen je klant, maar de hele externe omgeving mee. Zoek partners, en beperk je daarbij niet tot je huidige leveranciers of financierders, maar kijk ook naar experimenterende startups. Zet verschillende partijen om tafel en het proces gaat vanzelf lopen. Innovatie en duurzame verandering krijg je niet in je eentje van de grond.

First things first
Sta je op het punt de digitale transitie vorm te geven, zit je midden in een verandertraject of adviseer je bedrijven bij hun digitale transformatie? Hou de juiste volgorde in de gaten. Eerst moet je volume hebben, dan processen snappen en ze eenvoudiger maken, dan automatiseren en tot slot digitaliseren. Blijf rustig en ren niet overal achteraan. First things first.

Dit artikel wordt u aangeboden door:

Lees meer over Finance & IT is de digitale special van FM en AG Connect: