Leidinggeven aan een groep is nooit eenvoudig, maar met de economische onzekerheid van nu is dit een nog grotere uitdaging. De meeste bedrijven voelen een toenemende druk om meer te doen met minder. Robert Half zet de meest voorkomende managementfouten in tijden van economische onzekerheid op een rij.

Motivatie en behoud van medewerkers

Don‘t:
 
1. Denken dat mensen blij moeten zijn dat ze werk hebben.
Inderdaad, veel mensen zijn blij dat ze een vaste baan hebben in deze mindere economische tijden, maar de meest getalenteerde medewerkers hebben altijd alternatieven. Goede mensen zijn in alle economische situaties gewild, en bedrijven zijn erbij gebaat dat de beste medewerkers voor lange tijd bij u blijven werken.
2. Aannemen dat medewerkers gedachten kunnen lezen.
De hele week zijn er kostenbesparende maatregelen doorgevoerd – en dan vraagt een assistent accountant om een salarisverhoging. Verkeerd moment, maar als leidinggevenden niet openstaan voor hun medewerkers en regelmatig met ze communiceren, zullen de medewerkers niet begrijpen hoe het bedrijf ervoor staat.
3. Geruchten negeren.
In elk bedrijf is er een geruchtencircuit, vooral als er gesloten deuren zijn, vergaderingen geannuleerd worden en mensen tegen elkaar fluisteren. Als de leiding het personeel niet op de hoogte stelt van het nieuws, dan horen ze het van iemand anders, en dan klopt het misschien niet helemaal.
4. Gebrek aan erkenning.
Veel senior managers zullen de eersten zijn om toe te geven dat ze gewenst gedrag van hun medewerkers vaker zouden moeten belonen. Te veel prijzen is onmogelijk, zolang de complimenten duidelijk, oprecht en op het juiste moment gegeven worden.
5. Waardering pas aan het eind laten blijken.
Het is goed dat waardering  getoond wordt nadat mensen goed gepresteerd hebben, maar vergeet niet dat af en toe een complimentje tussendoor ook wonderen doet en dat dit de motivatie en productiviteit verhoogt.
6. Niet achter uw medewerkers staan.
Managers die hun medewerkers niet steunen verliezen hun vertrouwen. Kom op voor uw mensen, zeker als ze onterecht kritiek krijgen.

 

Productiviteit
 
Don‘t:

7. Toptalenten niet als zodanig behandelen.
Veel managers maken de fout dat ze te veel tijd en middelen besteden aan het verbeteren van de prestaties van middelmatige medewerkers, terwijl ze geen oog hebben voor hun grootste talenten. Terwijl het ontwikkelen van competenties belangrijk is, omdat vaak het toptalent verantwoordelijk voor de grootste successen van een onderneming.
8. Besparen op opleidingen.
Een bedrijf moet twee keer nadenken voordat het snijdt in opleidingsbudgetten. Het bevorderen van de vaardigheden van medewerkers kan namelijk zowel op korte als op lange termijn winst opleveren.
9. Veel uren draaien gelijkstellen aan productiviteit.
Mensen moeten niet gewaardeerd worden op basis van het aantal uren dat ze draaien. Beloon mensen op basis van de mate waarin de door hen behaalde resultaten bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.
10. Werkdruk te veel verhogen.
Ontslagen en lagere budgetten hebben tot gevolg dat één persoon het werk van twee of meer personen moet doen. Bepaal welke projecten van essentieel belang zijn voor het bedrijf en delegeer de overige taken. Schakel tijdelijk personeel in om uw medewerkers  te ondersteunen.
11. Wachten op een economische ommekeer.
Als u een goed idee hebt, wacht dan niet op economisch herstel om het uit te voeren. Door nu actie te ondernemen, bouwt u een voorsprong op ten opzichte van de concurrentie.

 

Op zakelijk vlak

Don‘t:

12. Concessies doen aan kwaliteit.
Als mensen het druk hebben, worden er sneller fouten gemaakt. Toch moeten leidinggevenden niet genoegen nemen met een mindere kwaliteit. Er wordt dan een gedragspatroon gecreëerd dat moeilijk te doorbreken is wanneer de hoeveelheid werk weer normaal wordt.
13. Besparen op de verkeerde dingen.
De meeste bedrijven moeten in de kosten snijden, maar wees voorzichtig als het gaat om het bijstellen van de dienstverlening aan klanten. Als klanten gewend zijn aan bepaalde voordelen, kan het verkeerd zijn om hierop te bezuinigen.
14. Minder aandacht schenken aan klantencontacten.
Klantenservice is des te belangrijker in moeilijke tijden. Een bedrijf moet alles doen wat mogelijk is om ervoor te zorgen dat diegenen die de eerste contacten hebben met de klanten de juiste boodschap uitdragen. Als deze medewerkers onverschillig overkomen, kunnen bedrijven potentiële en bestaande klanten verliezen.
15. Medewerkers met handen en voeten binden.
Een team moet leren zelf beslissingen te nemen die positieve klantenervaringen waarborgen. Geef medewerkers advies over hoe dilemma’s het best opgelost kunnen worden, en koppel terug naar de medewerkers wat ze goed gedaan hebben en wat beter zou kunnen.
 
Door deze mogelijke struikelblokken opnieuw te bekijken en maatregelen te nemen om ze te voorkomen worden teams productiever gemaakt en wordt de weg vrij gemaakt voor succes op lange termijn!