CSM neemt Best Brands over

CSM, producent van ingrediënten voor onder meer de bakkerij-industrie, neemt zijn Amerikaanse branchegenoot Best Brands over voor een bedrag van 510 miljoen dollar (370 miljoen euro). Met de overname wordt CSM onbetwist marktleider in bakkerij-ingrediënten met een omzet van ruim 2,3 miljard dollar, aldus het concern in een persverklaring.

De transactie wordt naar verwachting in maart 2010 afgerond. Best Brands produceert onder meer diepvriestaarten, cakes, muffins en bladerdeeg. Verspreid over zeven fabrieken en drie distributiecentra heeft het concern bijna 1600 werknemers. Het hoofdkantoor ligt nabij Minneapolis.

Gerard Hoetmer, CEO van DSM NV, gaf in een toelichting aan dat de overname past in de strategie die vanaf 2005 wordt aangehouden waarin 'leidende posities in bakkerij-ingrediënten worden uitgebouwd". De Best Brands acquisitie past in die strategie en zal organische groei in de Noord Amerikaanse markt bewerkstelligen, om zo de markten nog beter te kunnen bedienen.