De tweede bank van Duitsland, Commerzbank, heeft de intentie hard te groeien met haar corporate business-tak de komende jaren. Dat meldde de bank tijdens een persevenement in de ochtend van 25 oktober.

Commerzbank – al 40 jaar actief in zakelijk bankieren in Nederland – heeft de intentie haar marktaandeel onder Nederlandse corporate cliënten aanzienlijk te vergroten de komende jaren. De bank heeft onder haar corporate cliënten enerzijds Duitse bedrijven met Nederlandse entiteiten. Anderzijds heeft Commerzbank Nederlandse en internationale cliënten met entiteiten in Duitsland en Polen. Van deze tweede groep klanten heeft Commerzbank er zo’n 45. “Dat willen we verdubbelen tot aan 2017”, zegt Country Manager Dirk Dreiskaemper.

Ook het aantal klanten in thuismarkt Duitsland wil de bank met 25 procent vergroten. Duitsland is de belangrijkste handelspartner voor Nederland, terwijl Nederland na Frankrijk de belangrijkste handelspartner van Duitsland is. De kennis die Commerzbank heeft van de Duitse markt, beschouwt Dreiskaemper als strategisch voordeel, evenals hun internationale aanwezigheid (actief in 52 landen). Verder benadrukt hij dat zijn bankengroep alleen geïnteresseerd is in lange termijnrelaties met haar zakelijke cliënten.  

In Duitsland is Commerzbank marktleider voor bedrijven in het Midden en Kleinbedrijf (MKB) sinds de integratie met de voormalige Dresdner Bank in 2011. Deze fusie in Nederland was een grote stap richting de internationalisering van Commerzbank. “We kunnen onze klanten nu een hele brede reeks corporate en investment banking producten leveren”, benadrukt Dreiskaemper. “Ons doel in Nederland is om huisbankier status te realiseren bij Nederlandse bedrijven. Voor grote Nederlandse organisaties met nauwe banden met Duitsland willen we nummer één worden onder internationale banken.”