De wereld vraagt om duurzaamheid. De individuen blijven echter kiezen voor persoonlijk gewin en korte termijn genot. Maar het kan anders en sommigen van u doen dat al.

Door voor kwaliteit te kiezen gaan bijvoorbeeld pakken en hemden langer mee. We hebben bijvoorbeeld een klant die bij hoog en laag vrienden overtuigt van het feit dat een maatpak van € 1000 een betere investering is dan een pak van de Zara. Gewoon omdat het aantal dagen dat je het kan dragen vele malen groter is. 

De aanslag op zijn budget is in het ene jaar wellicht groter, maar hij doet zo lang met zijn pak dat het effectief goedkoper is. Na gebruik brengt hij het pak ook nog eens terug voor de recycling. Of dat typisch iets is voor de Generatie-Z weet ik niet. Gezien zijn leeftijd zou dat zo maar kunnen. Hij koopt inderdaad bewust. En hij kan ineens binnen lopen met een sjaal van de Zara (want minder dagen effectief nodig) en zeer hoogwaardige schoenen en ons pak dat hij met trots draagt en waar hij zeer zuinig op is. Hij gaat ermee om alsof het ons kind is, en dat is het ook. Niet te vaak naar de stomerij, af en toe afborstelen en elke avond terug op de brede hanger omdat de vorm zo langer mooi blijft. Hij voelt zich zich al jaren bewust en overtuigd in die pakken die speciaal voor hem gemaakt zijn. De gepercipieerde waarde van bewust gekochte goederen is vele malen  hoger dan van impulsaankopen. En dan is de circulaire economie niet eens het grootste winstpunt. 

Uiteraard wil je weten waar een product vandaan komt en hoe het gemaakt wordt. Wat de impact op het milieu is, is wel iets typisch Nederlands. Als ik Italiaanse stoffenleverancier of Engelse weverijen vraag naar hun milieuplan kan ik er een krijgen uit 2009. 'Alleen jij en andere Nederlanders vragen er om, bij ons is het geen issue.’ Wel als het de portemonnee raakt en dus zijn er waterbesparende programma’s. En ja, er wordt goed omgegaan met de schapen in Nieuw Zeeland en Australië, maar couperen is nog steeds gebruikelijk om infecties bij schapen te voorkomen. Wol is echter veel duurzamer dan bijvoorbeeld katoen of synthetische materialen waarbij het milieu meer belast wordt. Watergebruik in de keten, in alle ketens is een groot probleem. Het voorkomen van chemicaliën sust ook omdat de kans op hergebruik van water daarmee drastisch wordt beperkt. En gelukkig zie je die trend. 

De generatie Z koopt soms bewust en soms met impulsen. Naast het maatpak van € 1000 hangt een niemendalletje voor het stappen of zelfs een dagje op kantoor. Ze wisselen af. Minder stringent in hun keuzes omdat ze zich niet willen laten vangen in een rol. Italianen doen dat overigens al jaren. Voordeel is wel dat iedereen daar minimaal een maatpak heeft en zo ontdekt dat die echt langer meegaan. En als de pakken afgedankt moeten worden doordat de bierbuik echt is verdwenen dan weten ze er bij Dressed for Succes wel raad mee. Iemand anders mag dan pronken in uw pak. Dat doen pakken nou eenmaal graag. 

Roel Wolbrink (1971) is eigenaar van New Tailor en schrijver van onder meer Het Blauwe Boekje en Business Etiquette