China steeds belangrijker voor technologische innovatie

Bestuurders van grote ondernemingen zien het belang van China voor technologische innovatie steeds groter worden. De bestuurders verwachten dat China op korte termijn net zo belangrijk zal worden als de Verenigde Staten als het om technologische innovatie gaat.

Een meerderheid van de bestuurders verwacht dan ook dat het centrum van technologische innovatie binnen nu en vier jaar Silicon Valley zal verlaten en naar een ander deel van de wereld zal verhuizen.

Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder bijna 700 bestuurders van ondernemingen die zich binnen hun bedrijf bezighouden met technologie. Vooral bestuurders van de bedrijven in Azie en de Stille Zuidzee voorzien het einde van Silicon Valley als centrum van technologische vernieuwing. Bijna de helft van de bestuurders verwacht dat het centrum naar China zal verhuizen, zo’n 35% ziet in India het nieuwe centrum voor technologische innovatie.

De onderzochte bestuurders verwachten dat de cloud de komende jaren voor de grootste veranderingen gaat zorgen als het om technologische innovatie gaat, zowel bij consumenten als bedrijven. Ruim de helft gaat ervan uit dat clouddiensten, zoals IaaS, SaaS en PaaS, de grootste veranderingen op het gebied van de consumententechnologie teweeg zullen brengen en ook binnen de bedrijven zullen zorgen voor ingrijpende veranderingen. Vooral Software as a service (SaaS) zal volgens de bestuurders zijn invloed laten gelden op consument en bedrijven. Zo’n 30% verwacht hiervan de komende drie jaar de grootste veranderingen voor de consument, 21% voorziet van SaaS, software die als een online dienst wordt aangeboden, de grootste invloed op de bedrijfsvoering van ondernemingen.

Naast de cloud verwachten de bestuurders dat de opkomst van de mobiele communicatie voor ingrijpende veranderingen gaat zorgen. Ruim 40% voorziet dat mobiele communicatie voor grote veranderingen bij consumenten gaat zorgen en bijna 40% verwacht ingrijpende veranderingen bij bedrijven.

“De razendsnelle opkomst van het digitale winkelen zorgt ervoor dat consumenten steeds vaker aankopen doen met hun mobiele apparaat in plaats van hun computer”, zegt Stephen van den Biggelaar, segmentleider Technologie bij KPMG. Van den Biggelaar: “Bedrijven als Google, Facebook en Amazon worden door de bestuurders als de belangrijkste aanjagers gezien voor dit veranderende consumentengedrag.”

Vooral bedrijven in Azië voorzien dat de gevolgen van de cloud voor zowel consumenten als bedrijven groot zijn. Ruim 70% verwacht aanzienlijke veranderingen voor de consument en meer dan 60% voor de bedrijven in Azië. Vooral in China is de verwachte impact van de cloud groot. Ruim 80% van de bestuurders ziet de cloud als de eerstvolgende ‘must-have’ voor consumenten, ruim 70% ziet de cloud als de ontwikkeling die de grootste invloed zal hebben op bedrijven.

“China kent op dit moment vijf steden waar pilots met de cloud worden gehouden”, constateert Van den Biggelaar. Van den Biggelaar: “In Beijing, Shanghai, Shenzhen, Wuxi en Hangzhou worden op dit moment met steun van de overheid op grote schaal clouddiensten aangeboden om tegemoet te komen aan de behoefte van zowel consumenten als bedrijven. De cloud is dan ook alom aanwezig in China en veel inwoners realiseren zich nauwelijks hoe vaak ze er gebruik van maken voor bijvoorbeeld e-mail verkeer, mobiele apps en social networking. En de Chinese overheid is van plan nog eens 154 miljard dollar te investeren om het gebruik van de cloud de komende jaren verder te stimuleren.”

Bron: KPMG

 

Gerelateerde artikelen