Blue10 – potgrond en potentie

Het grote voordeel van Blue10 is dat het de financials binnen het bedrijf inzicht geeft in de facturatie.

Een factuur verwerken net zo makkelijk maken als een postje plaatsen op facebook – dat is de ambitie van Blue10. En het lijkt nog te lukken ook.

Blue10 vertelde hun verhaal op Finance Expo 2021 dat dinsdag 12 oktober plaatsvond.

Het bedrijfsleven kan raar lopen – want hoe komt een potgrondbedrijf nou in de software terecht? Toch is dat precies wat er gebeurde bij Blue10. Omdat er binnen een bedrijf voor substraten geen passende oplossing in de markt gevonden kon worden om een paar duizend facturen per jaar netjes weg te werken werd er maar besloten om in-house een facturatieprogramma op te bouwen dat nét wel aansloot bij de gestelde wensen, op een manier waarop geen enkele andere bestaande software dat kon. Toen een grote klant het systeem in actie zag waren ze zo enthousiast dat ze vroegen of ze het pakket ook konden kopen. De echte groei van Blue 10 kwam toen men migreerde naar de cloud en bedrijven dus zo in konden loggen zonder on-site van alles te installeren. Inmiddels heeft Blue10 2500 klanten en 50 medewerkers.

Het grote voordeel van Blue10 is dat het de financials binnen het bedrijf over de lange lijnen inzicht geeft in de facturatie: wie is er tekeningsbevoegd, zitten er gekke uitschieters in de facturatie van vaste klanten, zijn er leveranciers van wie de facturen automatisch geaccordeerd kunnen worden? Het is allemaal te zien in handige dashboards, waar alle facturen en bonnetjes in alle gekke formaten worden uitgelezen. Het is bovendien een zelflerend systeem: als er een paar keer facturen van een zekere leverancier met een bepaald format zijn gescand en gecorrigeerd dan kan het systeem het voortaan zelf. Blue10 integreert bovendien naadloos met de dashboardsoftware van PowerBI aan de ene kant en de software van de meestgebruikte boekhoudpakketten, zoals die van Visma en Exact.

Om door te blijven groeien heeft het bedrijf een paar eigenzinnige principes. Ten eerste worden er geen abonnementen of langdurige contracten afgesloten: je kan per maand besluiten of je de software gebruikt. Dat houdt de developers scherp. Daarnaast levert Blue 10 géén maatwerk. Dat klinkt raar, als softwareontwikkelaar, maar dat is het niet: Blue 10 implementeert alleen klantwensen als ze een goed idee zijn voor álle gebruikers van het platform. Uiteindelijk is het doel om zoveel mogelijk repeterende werkzaamheden te automatiseren. Printen, stempelen, archiveren – dat soort werk. Bovendien moet dat met kinderlijke eenvoud. Het bedrijf heeft zich tot doel gesteld om net zo simpel zijn als twitter, facebook of andere consumentensoftware waar gebruikers zo mee aan de slag kunnen. Gezien de stormachtige groei van het bedrijf lijken al die ambitieuze doelen mooi waargemaakt te worden – niet slecht voor een bedrijf dat tussen de zakken potgrond is begonnen.

Gerelateerde artikelen