Bijna elke werknemer bang door coronathuiswerken

Corona-effect gaat verder dan stress: negen op de tien werknemers ervaart angst, zes op tien heeft financiele zorgen. Wat kan leidinggevende doen?

Bijna elke werknemer (92 procent) ervaart een zekere mate van angst door de coronapandemie. Meer dan de helft (55 procent) ervaart zelfs redelijke of aanzienlijke angst. Verder ondervinden zeven op de tien werknemers (70 procent) op zijn minst enige afleiding van het werk vanwege coronazorgen. Slechts een derde (32 procent) zegt dat ze een evenwicht kunnen vinden tussen thuiswerken en andere verantwoordelijkheden.

Zes op de tien respondenten (61 procent) melden financiële zorgen als gevolg van de coronacrisis te hebben, waarbij een kwart een matige of hoge mate van bezorgdheid ervaart. Er zijn echter concrete acties, die leidinggevenden kunnen ondernemen, om de algehele werknemerservaring te verbeteren. Zo ondervinden werknemers binnen sterke teams veel minder afleiding dan collega's die moeite hebben om samen te werken, 16 tegeover 56 procent. Een en ander blijkt uit onderzoek van adviesbureau Willis Towers Watson, dat loopt sinds maart onder meer dan 100.000 werknemers wereldwijd.

Meer thuiswerk vraagt meer ondersteuning

“De uitdagingen die deze crisis met zich meebrengt, onderstrepen de vraag naar multifunctionele samenwerking om echt tegemoet te komen aan de behoeften van werknemers”, aldus Angel Hoover, Head of Benelux bij Willis Towers Watson. “Onzekerheid en angst van werknemers vereist integrale ondersteuning. Managers moeten zorgen dat er verbinding blijft binnen teams en moeten werknemers faciliteren om het dagelijkse werk gedaan te krijgen. Leidinggevenden nemen tegelijkertijd strategische beslissingen over hoe het werk op kantoor eruit zal zien wanneer er een vaccin is.”

Ondanks de uitdagingen zijn werknemers tevreden met de manier waarop hun leidinggevenden hen ondersteunen in de huidige situatie. Een grote meerderheid is het erover eens dat hun managers effectief zijn geweest in het focussen op werkdoelstellingen (78 procent), het verkrijgen van de nodige ondersteuning op het werk (74 procent), het informeren van werknemers (73 procent) en het beschermen van de gezondheid en het welzijn van hun personeel (71 procent).

“Dit is een tijd waarin werkgevers hun mensen op de eerste plaats moeten zetten en al het mogelijke moeten doen om hen te steunen en goodwill op te bouwen”, stelt Hoover. Werkgevers hebben veel mogelijkheden om medewerkers te helpen. Dat kan door het upgraden van hun thuiswerk-technologie, het verbeteren van programma’s om met emotionele en financiële uitdagingen om te gaan en door het herdefiniëren van werk. “Van werk dat voorheen alleen in een kantooromgeving werd verricht naar werk dat volledig op afstand kan worden gedaan.”

(bron: Willis Towers Watson; foto Gerd Altmann, Pixabay)

Gerelateerde artikelen