Een aantal jaren geleden was een beursgang zo'n beetje het meest eervolle wat je als bedrijf kon bereiken. Die glans is er nu wel van af. Sterker nog, veel bedrijven willen helemaal niet op de beurs staan. En als ze een notering hebben, weten ze niet hoe snel ze ervan af moeten komen. Denk aan de Free Record Shop, denk aan Vendex KBB.

Ook Volker Wessels is in 2003 verdwenen van de ticker tapes in de kantoren van beursorganisatie Euronext. CEO Herman Hazewinkel gaf tijdens de laatste Dag van het Eigen Vermogen tekst en uitleg. Met de opkomst van het indexbeleggen onder de pensioenfondsen en andere (institutionele) beleggers namen steeds minder partijen deel in het aandeel van het bouwbedrijf. En de internethype deed het aandeel ook helemaal geen goed. Hazewinkel herinnert zich hoe hij tijdens een bijeenkomst nog eens is opgevoerd als representant van de oude (lees: op sterven na dode) economie en Maurice de Hond met zijn new economy als heraut van de nieuwe tijd. Pijnlijk, maar tegen de onrealistisch hoge verwachtingen van de 'nieuwe economie' was geen kruid gewassen. En toen de koers van het aandeel zich ook na het inklappen van de internethype niet herstelde, vijandige overname van het bedrijf dreigde en bovendien de bouwfraude zich aandiende, was de keuze voor een delisting snel gemaakt: van de beurs af, zodat Volker Wessels in de luwte allerlei nieuwe diensten kon ontwikkelen zonder met paniekerige aandeelhouders rekening te hoeven houden - diensten die op termijn wellicht zullen bijdragen aan een grotere winstgevendheid, maar die op korte termijn alleen maar geld kosten. Maar, benadrukt Hazewinkel, hij heeft helemaal geen principieel bezwaar tegen een beursnotering. Zijn bedrijf had er de laatste jaren vooral last van, maar hij kan zich goed voorstellen dat andere bedrijven erbij gebaat zijn. En dat moest CEO Victor Muller van beursnieuweling Spyker Cars beamen: "Het is niet gemakkelijk om iets positiefs te melden over de beursgang. Deze beursgang was veel zwaarder dan die van McGregor, het vorige bedrijf dat ik naar de beurs heb gebracht. De 'due diligence' is door alle aangescherpte wet- en regelgeving veel intensiever. En de partijen die je begeleiden zijn ook bang om hun vingers te branden, dus die zijn veel voorzichtiger dan enkele jaren terug." Maar nu de beursgang eenmaal een feit is, kijkt Muller ernaar als een moeder die een zware bevalling heeft gehad naar haar beeldschone kind. Spyker heeft maar mooi geld opgehaald voor verdere uitbreiding, al is het dan wat minder dan verwacht. En een beursnotering draagt bij tot de naamsbekendheid. Het is een soort keurmerk dat je bij het zakendoen goed van pas komt, zelfs voor een producent van super-de-luxe auto's als Spyker. "Onze klanten kijken niet op een paar honderdduizend euro meer of minder. Maar ze maken het geld wel wat eerder over als ze weten dat ze met een betrouwbare partij van doen hebben."