Dertig jaar geleden stond Piet Veerman bovenin de Top-40, met Rick Astley, Mel & Kim en Boy George daar vlak achter. Op televisie keek Nederland massaal naar Zeg 'ns Aaa, Tour of Duty en Cheers. Sommige lezers krijgen nu een aanval van melancholie, anderen fronsen: 'Zeg 'ns Aaa?' en een aantal denkt: 'televisie??' waarmee ik maar wil zeggen: de wereld is in de tussentijd flink veranderd.

Voor bedrijven zijn de afgelopen decennia ook turbulent geweest. Veel organisaties zijn er goed in geslaagd om mee te veranderen, een nieuwe markt aan te boren en opnieuw toegevoegde waarde te creëren. Andere bedrijven zijn compleet verdwenen. De helft van de bedrijven die in 2000 nog in de Fortune500 en FTSE100 stonden, is er nu uit of bestaat zelfs niet meer. 

Sommige bedrijven zijn in de wereldwijde fusie- en overnamegolf van de afgelopen dertig jaar ten prooi gevallen aan hongerige branchegenoten. Andere zijn ten onder gegaan in de economische en financiële crisis van een paar jaar geleden. Vele zijn ook gewoonweg overvallen door de kracht van de digitale transformatie. Door stil te blijven zitten tijdens de technologische evolutie zijn ze links en rechts ingehaald door innovatieve start-ups en slagvaardigere collega’s die wel veel sneller, slimmer en efficiënter opereren. 

Het klinkt misschien gek, maar vaak is de technologie zelf ook een drempel voor verandering. Veel bedrijven worden nu belemmerd door hun huidige systemen en toepassingen, omdat die niet zijn ingericht voor deze tijd van digitale disruptie. Die zijn meer uit het Piet Veerman-tijdperk toen er nog heel andere eisen werden gesteld aan organisaties (en aan muziek). 

De financiële afdeling als voorbeeld
Een mooi voorbeeld is hoe de technologie zich ontwikkeld heeft in de afdeling financiën. Daar zie je dat de technologie oorspronkelijk gebouwd werd om transacties en financieel rekenwerk te automatiseren. En juist die oorsprong zorgt er nu voor dat financiële afdelingen belemmerd worden in hun belangrijkste doelstelling: samenwerken met de business. 
Tegenwoordig heeft Finance drie belangrijke taken en verantwoordelijkheden: berekenen en verwerken van transacties; compliance en controle; en businesspartner zijn. De Finance-managers en -directeuren lopen steeds tegen hetzelfde aan: hun teams zijn vooral bezig met de eerste twee en hebben daardoor te weinig tijd en aandacht om daadwerkelijk een strategische partner te zijn. 

Nieuwe functies erbij plakken
Wat betekent het om strategisch partner te zijn? Dat betekent dat Finance in staat is om data te leveren die veel verder en dieper gaat dan waarop het bestaande systeem is ingericht. Met steeds meer belanghebbenden en een zakelijk landschap dat continu verandert, moet Finance een betrouwbare bron van informatie in context zijn die de organisatie helpt met het nemen van strategische beslissingen. In veel gevallen lukt dat niet. Daarom zal Finance moeten transformeren om sneller toegang te krijgen tot relevante data, beter te kunnen rapporteren en krachtiger interne controles in te bouwen. De realiteit is wel dat de oudere financiële systemen daar niet op berekend zijn. Veel organisaties en ICT-leveranciers hebben dat gat proberen op te vullen door de gevraagde functionaliteiten erop te ‘plakken’. Daardoor zijn veel financiële systemen nu een lappendeken van toevoegingen, zelfgemaakte koppelingen en middleware. 

De lappendeken-aanpak is misschien een oplossing voor die specifieke functies, maar is nooit een oplossing voor de totale transformatie die Finance nodig heeft. Dit soort complexe en samengestelde systemen is gewoonweg niet geschikt om mee te bewegen met veranderingen. Het aanpassen of schalen om de ontwikkelingen van de business bij te houden is duur, duurt lang en is vaak onmogelijk. 

Een echte businesspartner
De nieuwe technologie heeft veel nieuwe zakelijke kansen opgeleverd en biedt tegelijkertijd een mooie kans om opnieuw te kijken naar de ideale opbouw en functionaliteiten van financiële systemen. De opkomst van cloud computing, de toegenomen rekenkracht, snel dalende opslagkosten, de alomtegenwoordigheid van mobiele apparaten en van internet bieden Finance een nieuw, economischer, krachtiger en flexibeler uitgangspunt. Wie die elementen optimaal weet te benutten, kan van Finance daadwerkelijk een waardevolle businesspartner maken. 

Bij Workday zijn we daar goed in geslaagd, al zeg ik het zelf. We hebben een compleet nieuw systeem gebouwd dat volop gebruikmaakt van alle nieuwe technologieën om Finance te ondersteunen bij het claimen van de rol en positie als strategische partner. Een systeem dat mee kan bewegen en schalen met de ontwikkelingen en behoeften van de business. Vandaag, maar ook in de toekomst wanneer Piet Veerman misschien ineens wel weer hip is. 

Rob Cools is Product Marketing Director bij Workday