AI onbegrepen

Meeste bedrijven experimenteren met AI, maar hebben moeite om er een duurzaam succes van te maken.

Het onderzoek door Mindtree, dat digitaliserings technologie en service levert, bevroeg 650 wereldwijde IT topspelers uit de belangrijkste markten. Van hen zei 85 procent een data-strategie te hebben. Iets minder, 77 procent, zet al een AI-gerelateerde technologie op de werkplaats in. Bijna een derde merkt substantiële bedrijfswaarde van hun.

Verder bleek dat verkoop (35 procent) en marketing (32 procent) de meeste waarde uit AI halen, omdat het de levering van verbeterde klantenervaringen versnelt. De populairste technologieën die door wereldwijde organisaties worden ingezet zijn machine learning (34 procent), chatbots (34 procent), en robotica (28 procent).

De meeste bedrijven moeten nog een formule vinden voor herhaalbaar succes. Slechts 29 procent van de onderzochte bedrijven gaf aan dat zij wendbaar genoeg zijn om snel met AI te experimenteren, met een voordeel voor grote bedrijven (39 procent) in vergelijking met hun kleinere tegengestelden (19 procent).

Volgens Mindtree is data de belangrijkste variabele voor het opschalen van AI in het hele bedrijf. Bedrijven moeten daarvoor hun data-infrastructuren, architecturen en systemen moderniseren, samen met een overkoepelende strategie en robuuste data governance-processen. De helft van de ondervraagde bedrijven (51 procent) gaf aan de data-infrastructuur, die nodig is om AI op schaal in te zetten, niet volledig begrijpt. Bovendien gelooft 6 van de 10 organisaties dat hun data-infrastructuur en architecturen onvolgroeid en niet goed geplaatst zijn om bedrijfswaarde op te leveren.

Lees ook: Blockchain doe je niet alleen


(bron: Mindtree)