Adriaan Kom (Visma | Onguard): ‘Data krijgt een positie aan de directietafel’

Data verzamelen is voor veel organisaties een doel op zich. Dat zou het niet moeten zijn.

Adriaan Kom (41) is sinds deze maand officieel Managing Director bij Visma | Onguard, het fintech-bedrijf dat ervoor zorgt dat het order-to-cash proces gestroomlijnd wordt en blijft. Een organisatie die volop in beweging is én continu monitort wat de laatste trends en ontwikkelingen zijn binnen het financiële domein van Nederlandse organisaties.

“Anderhalf jaar geleden begon ik bij deze mooie organisatie en werd al snel onderdeel van de ontwikkelingen die we als organisatie doormaken. En daarnaast staat ook de markt niet stil. Jaarlijks brengen wij de technologische trends en ontwikkelingen, zoals robotisering en artificial intelligence, in kaart en vragen finance professionals naar hun verwachtingen hiervan in de FinTech Barometer”, vertelt Kom. Maar hoe kijkt de voorman van één van de grootste spelers binnen het order-to-cash proces er zelf naar? Wat zag hij in het verleden en waar gaan we naartoe op het gebied van finance? Wij spraken hem over de (technologische) ontwikkelingen en vooral de inzet van data binnen het financiële domein van organisaties. En natuurlijk over zijn doelen met en bij Visma | Onguard.

De start van digitalisering
Adriaan Kom begon zijn carrière als economieleraar, maar wist al snel dat hij in het bedrijfsleven thuishoorde. “Inmiddels ben ik ruim zestien jaar actief in het bedrijfsleven en heb in bijna twee decennia tijd een enorme ontwikkeling gezien”, vertelt Kom. Hij startte in 2006 bij bedrijfsdataspecialist Dun & Bradstreet. “Hier maakte ik kennis met technologie en het gebruik van data. Destijds begon de digitalisering zijn eerste vlucht te nemen, echter gebeurde dat op heel andere schaal dan nu natuurlijk. Het ging over het digitaliseren van analoge informatie, of eigenlijk analoge data. Denk aan contracten die in een archief opgeslagen lagen en een-voor-een werden gescand om ze een digitale plek te geven. En tegelijkertijd werden werkprocessen geautomatiseerd en klantgegevens gedigitaliseerd. Data was destijds meer platte informatie, maar dat maakte het niet minder interessant. Doordat alles gedigitaliseerd werd, lukte het om marktsignalen en gedragssignalen sneller op te pikken en na te denken over welke invloed deze signalen hebben op organisaties.”

Van reactief, naar realtime naar future looking perspectief
Maar het bleef niet bij alleen het analyseren van signalen. Technologieën ontwikkelden zich een decennium geleden steeds sneller, waardoor er ook veel meer data beschikbaar kwam. “Neem bijvoorbeeld robotisering. Dit signaleerden we langere tijd geleden al binnen de auto-industrie, waar letterlijk een robotarm het werk van monteurs overnam. Inmiddels is robotisering ook een bekende term geworden in softwareland. Hier spreken we dan eigenlijk meer over een virtuele robot of over Robotic Process Automation (RPA). RPA stelt software in staat processen te automatiseren die een medewerker veel tijd kosten. Denk aan repetitieve, rule-based processen. Maar om dit juist in te kunnen stellen, is ook weer data nodig.”

Een echte dataman, zo mogen we Adriaan wel omschrijven. Aan de basis ligt altijd data, maar wat kunnen we daar vandaag de dag mee? “Ik maak nog even een sprong terug in het verleden, naar het moment dat we data niet meer los gingen analyseren, maar gingen verbinden met elkaar. Dit is de start van het creëren van een 360-graden klantbeeld en vanaf dat moment was het niet meer te houden qua inzet van data. Waar we eerder terugkeken naar de data, kregen we vanaf dat moment realtime inzicht in wat er speelde binnen de organisatie. Dat kon alleen dankzij goed werkende en up-to-date software.”

Tegenwoordig wordt alles gemeten binnen organisaties. Overal wordt data verzameld die finance professionals helpen hun werk nog beter uit te kunnen voeren. “Iedereen is bezig met data”, vertelt Adriaan. “Wat ik echter ook veel zie, is dat data verzamelen voor organisaties een doel op zich is. En dat zou natuurlijk niet zo moeten zijn. Er wordt weleens beweerd dat data het nieuwe goud is, maar wat is goud waard als je er niets mee doet? Dat is met data precies hetzelfde. Organisaties moeten nadenken over hoe data ingezet kan worden om bedrijfsdoelstellingen te behalen. Want dat dat kan met data, staat buiten kijf. Data heeft een voorspellende waarde, zeker wanneer technologieën als machine learning en artificial intelligence hiermee aan de slag gaan. Binnen Visma | Onguard helpen wij organisaties continu betaald te krijgen voor het werk dat ze leveren. Met patronen uit het verleden kunnen er concrete toekomstvoorspellingen gedaan worden en dit helpt finance professionals in hun werk.”

Visma | Onguard onderzoekt inmiddels al vijf jaar wat de trends zijn binnen het financiële domein. Een terugkerend onderwerp is het belang van technologie voor de werkzaamheden van finance professionals en uiteindelijk de klantrelatie. Adriaan licht toe hoe technologie en data impact hebben op de klantrelatie: “Op het moment dat technologie voor de finance professional werkt, door data te verzamelen en dit vervolgens in te zetten om te leren, kan er continu optimaal gepresteerd worden. Finance professionals bepalen voor een groot deel de contractafspraken met klanten en fungeren als het ware als poortwachter. Waar vroeger, zonder uitgebreide technologie, finance professionals weken bezig waren met het sluiten van de boeken, is dat inmiddels met een paar drukken op de knop gedaan. Dit bespaart finance professionals veel tijd, tijd die zij kunnen gebruiken om het verschil voor de klant te maken. Door meer een sparringpartner te zijn, conclusies te trekken uit de data en advies te geven over wat de organisaties verder helpt. Hier speelt de professional een cruciale rol in.”

CFO en CDO als belangrijke tandem
Waar de verantwoordelijkheid van data momenteel nog voor een groot deel bij de CFO of financieel directeur ligt, omdat zij letten op de cijfers, voorspelt Adriaan een verschuiving: “Mijn verwachting is dat data een veel grotere rol gaat krijgen aan de directietafel in de vorm van bijvoorbeeld een Chief Data Officer (CDO). Dit zien we nu bij grote, internationale partijen ontstaan, maar in de nabije toekomst gaat dit gelden in de volle breedte. Klanten en bedrijven hebben steeds meer te kiezen, dus als organisatie moet er moeite gedaan worden om een goede speler te zijn en te blijven. Waar de CFO in de toekomst zich volledig richt op de financiële gezondheid van de organisatie, heeft de CDO de verantwoordelijkheid om de data optimaal in te zetten om die financiële gezondheid te kunnen waarborgen. Kortom, mijn verwachting is dat de CFO en de CDO samen een belangrijke tandem gaan vormen als het gaat over de toekomst van organisaties.”

Tot slot
Waar staan we volgens Adriaan over vijf jaar? “Vijf jaar is lang, maar vijf jaar is ook zo voorbij. Organisaties zijn zich de afgelopen jaren steeds meer gaan beseffen wie ze zijn, wat voor werkgever ze zijn en hoe groot de ecologische voetafdruk is. Technologie speelt hierin een belangrijke rol en aan digitalisering ontkomt niemand meer. Ik vind het belangrijk om collega’s in te zetten op hun talent, impact te maken en echt het verschil te maken voor de wereld door met mooie oplossingen te werken. En daar maak ik me hard voor.”

Gerelateerde artikelen