ACM houdt bedrijf op rechte pad

Onjuiste beweringen die aankoopbeslissing kunnen beinvloeden niet geaccepteerd door overheid.

Nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het bedrijf Isoprofs er op had gewezen dat er onvoldoende onderbouwde beweringen op de site stonden, heeft het bedrijf die informatie op zijn website aangepast om zo een eventuele boete te ontlopen.

Het bedrijf, een dochteronderneming van energieleverancier Essent, beweerde eerder dat je met spouwmuurisolatie 30 tot 50 procent kunt besparen op je energierekening. De ACM had echter signalen ontvangen dat de beloofde besparing niet altijd werd gehaald. Daarnaast adverteren vergelijkbare bedrijven meestal met besparingen tot maximaal 30 procent, wat in lijn is met berekeningen van Milieu Centraal.

"De ACM roept mensen en bedrijven op om vergelijkbare gevallen aan haar te melden, via acmconsuwijzer.nl," aldus de ACM. "Bedrijven moeten erop kunnen vertrouwen dat informatie over bijvoorbeeld energiebesparingen klopt. De ACM treedt op door bedrijven aan te spreken en eventueel een last onder dwangsom of een boete op te leggen."

(bron: ACM, ANP)