8 cruciale agendapunten bij strategiebepaling

Wanneer een finance/risk manager of controller zich bezig gaat houden met strategie - een bijzonder complex vakgebied - moet hij of zij met veel zaken rekening houden om succesvol te zijn. De financial zal allereerst dezelfde taal moeten spreken als de business. Vervolgens moet hij/zij de invloeden in kaart brengen waardoor de organisatie haar doelen niet zou kunnen bereiken en hier maatregelen voor verzinnen.

Er is niet één oplossing voor het integreren van risk en strategie. Het hangt af van de context van de organisatie. De nieuwe bank Bunq bijvoorbeeld, experimenteert veel met kleine IT-improvements. Een energiebedrijf als Nuon kan dat niet doen omdat de investeringen zo groot zijn. Stem de aanpak van risk dus af op wat binnen de context de belangrijkste risico’s zijn.

Bij het in kaart brengen van de invloeden en maatregelen is het belangrijk geen beren op de weg te zetten. Zonder daarbij de creativiteit plat te slaan moeten de volgende 8 aspecten van strategie in ieder geval overwogen worden. 

1. Toekomst
Strategie is in de toekomst kijken en de richting bepalen die wijsheid is. Dat vraagt van de strategiebepalers om hun blik naar de toekomst te richten: waar gaat de wereld heen en wat is de rol van onze onderneming daarin? Philips heeft besloten met alles te stoppen en alleen nog healthcare te doen: in deze markt zien zij de meeste kansen in de toekomst. Bij zo’n beslissing komt nogal wat kijken en een solide risk-return onderbouwing van finance is daarbij onmisbaar. 

2. Politiek
Bij het kiezen van de richting die een onderneming op moet gaan speelt politiek een hele grote rol. Sommige richtingen zijn simpelweg niet acceptabel, maar welke richtingen dat zijn hangt van het type bedrijf af. Een familiebedrijf wil niet ten koste van alles winst maken, terwijl wanneer het bedrijf in eigendom is van private equity, rendement vrijwel altijd op de eerste plaats komt. Wat politiek kan betekenen voor strategie is helder te zien in de situatie bij Air-France-KLM. Het deel Air France verliest bakken met geld terwijl KLM het geld verdient. Hierdoor is een onhoudbare situatie ontstaan. 

3. Bedrijfskunde
Voor financials is dit een vertrouwd gebied: ook strategie draait uiteindelijk om geld. Zelf voor NGO’s geldt dit. Als het Rode Kruis niet voldoende inkomsten genereert, hoe moeten ze dan al hun vrijwilligers opleiden en voldoende hulpgoederen en materialen bekostigen? 
__________________________________________________________________________
Ontvang tips om strategiedilemma’s te doorbreken

Hoe wordt u een betere strategische partner? Hoe werkt u aan een krachtige koers voor de organisatie? Welke denkkaders en instrumenten staan financieel managers ter beschikking? Tijdens de masterclass Succesvolle Strategierealisatie ontdekt u de laatste ontwikkelingen op strategiegebied en ontvangt u tientallen tips om strategiedilemma’s te doorbreken. Meld u direct aan
__________________________________________________________________________

4. Psychologie
Iedereen kijkt anders naar de wereld. De uitdaging is dan toch objectief te kijken naar strategie. Zo heeft iedereen een bepaald beeld van een advocatenkantoor en toen Van Essen Advocaten onderstaande reclame lanceerde werden ze al snel weggezet als hoerenkast. Hoe mensen naar de wereld kijken, moet nadrukkelijk worden meegenomen in de strategievorming en strategie-executie. 

5. Leiderschap
Er zijn verschillende leiderschapsstijlen bij strategie. De topdown benadering: ‘zo gaan we het doen’ of juist de bottum-up aanpak waarbij alle medewerkers suggesties doen en zo samen de richting vormen die het bedrijf opgaat. Herna Verhagen, CEO bij PostNL, is duidelijk van de tweede variant. Haar boodschap: minder postbodes ontslaan, het pakketbedrijf uitbouwen en een sociaal gezicht tonen. Een verrassend simpele strategische agenda voor een bedrijf in een lastige omgeving. 

6. Onderhandelen
Bij strategievoering krijg je altijd te maken met andere partijen met andere belangen. Onderhandelen is een cruciale vaardigheid die je hiervoor nodig hebt. Zo kreeg Heineken in 2012 een tegenvaller te verwerken bij hun pogingen de Aziatische bierbrouwer Asia Pacific Breweries (APB) over te nemen, producent van o.a. Tiger Beer. Een Thaise miljonair mengde zich in de overnamestrijd waardoor de prijs flink werd opgedreven. Een dilemma voor de Hollandse bierbrouwer: ze wilden APB graag hebben als toegangspoort tot de snelgroeiende Aziatische biermarkt, maar niet tegen elke prijs. Na langdurige onderhandelingen is het Heineken uiteindelijk toch gelukt. 

7. Cultuur 
Cultuur is van heel groot belang. Stel bijvoorbeeld, je maakt de stap van Nederland naar België: dan moet je er rekening mee houden dat je de directeur niet zomaar te spreken krijgt. Je moet dan echt op audiëntie. Op dergelijke zaken gaat strategie stuk: kijk naar Air-France-KLM: de culturele factor is bij deze combinatie de reden dat de samenwerking niet loopt en het bedrijf verlies blijft maken. 

8. Fantasia
Niks doen is geen optie, maar strategie blijft Fantasia werk. De wereld is veel te complex om helemaal te overzien. Nokia huurde ook de duurste consultants in, maar hebben het uiteindelijk niet gehaald. Ook Imtech had uitstekende strategische plannen, maar het concern is toch ten onder gegaan. Uiteindelijk hebben strategische plannen garantie tot aan de bureaula. Maar je moet ze toch maken, en als financieel manager speel je hierin een sleutelrol. 

Error in shortcode: slug must be set