Strategie heeft twee elementen: formulering en executie. Volgens strategisch denker Alex Lowy (auteur 'The six dilemma's of strategy execution') is strategie in de meeste bedrijven gericht op formulering, maar waar het gewoonlijk misgaat is juist in de executie.

“Ongeveer 70 tot 90 procent van de strategieën falen en dat gebeurt doorgaan in de executie”, zei Lowy in een interview. Zijn antwoord hierop zijn vijf vragen die bedrijven zichzelf moeten stellen om er zeker van te zijn dat hun strategieën effectief zijn. Deze vragen stellen is een krachtige manier om de discussie te stimuleren en het strategisch denken in de organisatie aan te scherpen. 

1. Waarom verdient onze onderneming het om succesvol te zijn?
Met deze vraag duikt u direct in de essentiële waarde die uw onderneming aan klanten levert. Hoe zullen klanten en stakeholders dit waarderen? Zult u met de strategie hun loyaliteit winnen? Toegeven dat uw onderneming het niet verdient is lastig voor bestuurders, maar het is desondanks een vitale vraag om te stellen en (zonder passie) te beantwoorden.

Lowy wijst als voorbeeld naar Blackberry. Het eerste aanbod van het bedrijf - een mini-computer die ver voorlag op iedere concurrent - verdiende het in alle opzichten om te winnen. Maar naar verloop van tijd bood de iPhone een ver superieur alternatief waar de klanten massaal verliefd op werden. Het Canadese Blackberry bleef echter vasthouden aan hun oude strategie en verdiende het nu niet langer om te succesvol te zijn.   

2. Wat zou een nieuwe CEO doen?
Voor een gevestigd bestuurder is het lastig om iets te doen dat in gaat tegen eerder ingesteld beleid, maar van een nieuwe CEO verwacht men juist een frisse aanpak, zeker als de onderneming in kwestie in zwaar weer zit. Een nieuwe CEO zit er niet om het verleden te verdedigen, maar om een nieuwe toekomst te creëren. 

Deze vraag stelden Intel toen hun succesvolle geheugenchip business begon te slinken. Oprichters Andy Grove en Gordon Moore stelden vast dat een nieuwe CEO deze commodity business zou verlaten en in de microprocessoren zou stappen. En dit is wat ze deden; ze verlieten hun defensieve positie en stapten in de onzekere, maar veelbelovende groeimarkt van de microprocessoren. En met enorm veel succes.  

3. Stel uzelf voor dat u drie tot zes jaar in de toekomst bent en de voorstelde strategie onsuccesvol is gebleken. Waarom was het onsuccesvol? 
Dit staat bekend als de pre-mortem vraag, die volgens Lowy door steeds meer bedrijven gebruikt wordt. Het is blijkbaar makkelijker om achteraf te zien wat er verkeerd ging vanuit 2020 dan dit vooraf in te schatten. Executives kunnen het lastig vinden om de mogelijkheid van falen serieus te overwegen, maar ze hebben vaak wel degelijk aanwijzingen waar het mis kan gaan. Deze vraag stellen is een manier om deze angsten op een positieve manier onder ogen te zien. 
______________________________________________________________________________
Wilt u als financieel vakman groeien in uw rol als strategisch partner? Zoekt u naar het juiste gereedschap om te sparren met de CEO? Volg dan deze unieke vijfdaagse masterclass. Ontvang perfect inzicht in strategisch financieel management en ontdek wat er op de agenda staat van de nieuwe CFO. Meld u direct aan.
______________________________________________________________________________

4. Wat moet er allemaal waar zijn voor onze strategie om te slagen?
Het succes van een strategie is altijd afhankelijk van een groot aantal factoren en veronderstellingen. Deze vraag dwingt u om heel expliciet te zijn en deze veronderstellingen te benoemen en te overwegen hoe realistisch ze eigenlijk zijn. “In plaats van te kijken naar de inhoud van je strategie, kijkt u nu naar de omstandigheden waaronder u deze wilt implementeren”, aldus Lowy.  

Dat klinkt relatief simpel, maar executives kijken vaak te veel naar de korte termijn en naar de meest voor de hand liggende factoren. Bijvoorbeeld, voor onze strategie om te slagen moet iedereen aan boord zijn. Maar de vraag is juist bedoeld om complexere factoren te overwegen, zoals of de economie sterk genoeg zal zijn om uw doelgroep te kunnen laten kopen wat u ze aanbiedt. 

5. Zou ik mijn eigen geld erin steken? 
Door deze vraag te stellen, stelt u het commitment aan de orde van de mensen die de bedachte strategie moeten implementeren. Vaak komen er hierdoor verborgen zorgen boven tafel, zoals ‘het is te riskant’ of ‘het is te weinig, te laat’. Daarop volgt de vraag: wat moet u veranderen om u wel uw geld erin te laten stoppen? 

Deze vijf vragen stellen u in staat uw zorgen te delen en bespreken, en bewustzijn te creëren over waar dingen van de rails kunnen raken. Het help u om falen van uw strategie te vermijden.