De economie herstelt en de arbeidsmarkt herstelt mee. De verwachtingen zijn dan ook dat het aantal doelgroepen waarvoor krapte ontstaat zal toenemen in 2015. Met employer branding kunt u anticiperen op verwachte krapte op middellange en lange termijn. Een sterk employer brand trekt niet alleen talent aan, maar weet deze ook voor de organisatie te behouden. In dit artikel 5 tips om met employer branding in 2015 aan de gang te gaan.

Meer dan een campagne
In menige organisatie wordt employer branding gezien als een campagne waarin je jezelf verkoopt als werkgever. Een campagne kan zeker een zichtbaar onderdeel uitmaken van employer branding, maar employer branding gaat een stuk verder. Employer branding is namelijk het verkrijgen en behouden van een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers (Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand, 2012). 

De identiteit van de organisatie speelt een essentiële rol bij employer branding. Een voorkeurspositie bij relevante doelgroepen bouw je alleen maar indien je beloftes minimaal waar kunt maken. Employer branding gaat dus niet alleen over de externe arbeidsmarkt, maar vooral over de interne arbeidsmarkt. Als het intern goed zit, heeft u een fantastisch uitgangspunt om extern te gaan.

5 tips voor 2015
Ondanks dat het effect van employer branding op de middellange en lange termijn pas meetbaar is, kun je er wel direct mee aan de slag. Employer branding is namelijk ook de totaalsom van alles wat je doet als werkgever. Van vacaturetekst tot sollicitatiegesprek. Van leiderschap tot exitgesprek. Hieronder vind je 5 tips om in 2015 met employer branding aan de slag te gaan

1. Begin met de positionering
Bij employer branding gaan authenticiteit en onderscheidendheid hand in hand. Je moet eerlijk vertellen wie je bent, maar het heeft geen zin wanneer je je niet onderscheid van andere werkgevers. De basis van employer branding is het komen tot een werkgeverspositionering. Dit is de kapstok waar je alles aan ophangt als werkgever. Intern en extern. Bij positionering ga je op zoek naar het onderscheidend vermogen. Je kijkt hiervoor niet alleen naar wie je bent en wie je zou willen zijn, maar ook naar het imago van concurrenten en de branche.
___________________________________________________________________________________________________
Plaats snel en eenvoudig uw vacature op Finance.nl, dé vacaturesite voor financials. Ontdek nu hoe u uw vacature onder de aandacht van 130.000 Finance Professionals brengt. Finance.nl biedt ook vele mogelijkheden voor employer branding, naamsbekendheid of andere campagnes. Meer informatie? Mail ons ([email protected]), bel 020 5799918 of ga direct naar Finance.nl.
___________________________________________________________________________________________________

Als bank heeft het bijvoorbeeld niet veel zin om jezelf te positioneren als betrouwbaar. Dat moet iedere bank zijn en is dus een sectorwaarde en niet onderscheidend. Je moet als werkgever op zoek naar datgene wat je anders maakt dan anderen. Een goede manier om hier ook achter te komen is om medewerkers die 2 maanden binnen te zijn te interviewen. Wat vinden ze onderscheidend ten opzicht van hun vorige werkgever?
 
2. Zet in op referral recruitment
Wie weten nu beter hoe het is om bij je te werken als jouw eigen medewerkers. Sterke employer brands halen minimaal 40% van de nieuwe medewerkers binnen op deze wijze. En referral recruitment heeft vele voordelen. U heeft minder cv's nodig om iemand aan te nemen, de kwaliteit is beter, de kosten zijn lager en zowel degene die iemand aanbrengt als degene die wordt aangebracht blijven langer in dienst dan gemiddeld.

3. Ga voor zichtbaarheid op de campus
Een belangrijk kenmerk van employer branding is zichtbaarheid. Dat kan met campagnes, maar een effectieve en efficiënte manier is zichtbaar zijn bij relevante opleidingen. Door het geven van gastcolleges, verzorgen van sollicitatie- en/of social media trainingen en het sponsoren van studieverenigingen. Met name gastcolleges, mits goed gegeven, zorgen voor een goede indruk die scholieren en studenten zich jaren later nog kunnen herinneren.

4. Zorg voor beleving op de recruitmentsite
De recruitmentsite is het allerbelangrijkste middel om te bouwen aan een sterk employer brand blijkt uit onderzoek voor het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand. Op de recruitmentsite kun je als werkgever alles uit de kast halen om te laten zien wie je bent. Aan de hand van tekst, foto en film kun je de identiteit tonen aan de buitenwacht. Testimonials van medewerkers zorgen voor de herkenning en aan de hand van een test of game kunnen geïnteresseerden spelenderwijs ontdekken of de werkgever bij hen past. Via job alerts, nieuwsbrieven en social media ga je een relatie aan en uiteraard staan hier wervende vacatureteksten op voor directe conversie.

5. Geef sollicitanten een goede kandidaatbeleving
Wanneer mensen bij je solliciteren begint het waarmaken van beloftes direct. Is het een kandidaatvriendelijk sollicitatieformulier, kun je solliciteren vanaf een smartphone, is de ontvangstbevestiging gepersonaliseerd en blijft een kandidaat een ambassadeur na het ontvangen van een afwijzingsbericht? Doorloop geregeld als kandidaat jouw eigen sollicitatieprocedure; hoe enthousiast ben je zelf over de kandidaatbeleving?

Martijn Hemminga is expert op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Onlangs verscheen van zijn hand de gratis te downloaden whitepaper 20 redenen om in 2015 te investeren in employer branding