Het management van de meeste organisaties gelooft dat hun bedrijf een geweldig bedrijf is om voor te werken. Maar zelfs als dat zo is, zullen ze er werk van moeten maken om hier de vruchten van te plukken en talent aan te trekken. 5 tips om een 'employer brand' succesvol te managen.

Talentvolle werkzoekenden zoeken net zo zeer een culturele match met een bedrijf als werkgevers en recruiters dat doen. Ze zullen dan ook proberen uit te zoeken hoe het is om voor een organisatie te werken voordat ze een contract aangaan of zelfs maar solliciteren. Volgens een recente survey van Monster/Unum blijkt dat 87 procent van de kandidaten het belangrijk vindt voor een bedrijf te werken dat zich bekommerd om het welzijn van haar medewerkers.

Het actief managen van het ‘employer brand’ is een onmisbaar instrument voor recruiting. Hieronder staan 5 aanbevelingen om dit succesvol te doen:

1. Monitor het ‘employer brand’
Recruiters van organisaties kunnen profiteren van het monitoren van hun ‘employer brand’, want als je weet waar je staat kun je werken aan verbetering. Er zijn verschillende online tools beschikbaar hiervoor, waarvan organisaties kunnen profiteren. Ook is monitoren mogelijk door zelf regelmatig surveys te versturen – waarmee een organisatie eerlijke input kan verkrijgen over de waardering van het merk. Dit is het begin van continuous improvement programma’s en het actief bouwen aan een sterke cultuur. Een voorbeeld van een bedrijf dat kampt met een uitdagend ‘employer brand’ is McDonalds, want het werk daar roept beelden op van een laag salaris en weinig tot geen prestige.

2. Gebruik een duidelijke branding boodschap in recruitment activiteiten
Iedere werknemer betrokken in het recruitment proces zou dezelfde boodschap moeten meegeven aan externen als het gaat om het type cultuur en organisatie. Is het een gemoedelijke, relaxte organisatie of een prestatiegerichte en snelle business? Dit moet duidelijk zijn voor werknemers, managers, recruiters en kandidaten, zodat er een goede basis is voor recruiters om de match te maken tussen cultuur en nieuwe werknemers. 
___________________________________________________________________________________________________
Plaats snel en eenvoudig uw vacature op Finance.nl, dé vacaturesite voor financials. Ontdek nu hoe u uw vacature onder de aandacht van 100.000 Finance Professionals brengt. Finance.nl biedt ook vele mogelijkheden voor employer branding, naamsbekendheid of andere campagnes. Meer informatie? Mail ons, bel 020 5799918 of ga direct naar Finance.nl.
___________________________________________________________________________________________________
 
3. Koester je bedrijfscultuur
Hopelijk is je bedrijfscultuur iets waar mensen graag deel van uitmaken. Zo niet, zoek dan uit waarom niet en werk aan verbetering. Een oprechte beoordeling van de cultuur, middels surveys onder werknemers, kunnen de verbeterpunten boven tafel brengen. Kandidaten zijn hoe dan ook op zoek naar culturen die waarden nastreven waar ze in geloven. Ook zoeken ze organisaties die hun medewerkers waarderen en die functioneel en communicatief zijn. Maak daar gebruik van. 

4. Implementeer en onderhoud een ‘employer brand’ campagne
Stel duidelijke doelen voor je ‘employer brand’ en zorg dat ze waargemaakt worden. Het is belangrijk dat dit niet bij HR of marketing geparkeerd wordt, maar dat het managementteam er ook bij betrokken is. Denk maar aan Steve Jobs bij Apple en de manier waarop hij aan het bedrijf en het merk verbonden is. 

5. Gebruik segmentatie om de beste ROI uit een ‘employer brand’ te halen
Verdeel je medewerkers in segmenten en baseer de branding boodschappen op wat deze groepen willen. Bijvoorbeeld, waar hebben medewerkers van klantenservice behoefte aan? Zijn dit werkende moeders en studenten met bijbaantjes? Dan vinden ze wellicht flexibiliteit belangrijk. 

De cultuur van een organisatie is een onzichtbaar krachtenveld dat het gedrag en de keuzes van medewerkers stuurt. Laat dit niet aan het toeval over, maar manage het actief, wil je talent aantrekken in plaats van verliezen. 

Bron: RPO Association
 
__________________________________________________________________________________
Waarom Topwerkgever bij Finance.nl? 
Als Topwerkgever versterk jij direct jouw bedrijf als merk. Hiermee bouw jij het imago verder uit en maak je de kernwaarden van jouw organisatie bekend. Hiermee zorg je dat klanten en kandidaten weten met wat voor soort bedrijf ze te maken hebben. Zo kunnen ze bepalen of ze hier deel van willen uitmaken of zaken met je willen gaan doen.

Topwerkgevers vergroten zichtbaarheid en versterken marktpositie
Verplaats je in de schoenen van medewerkers en potentiële klanten en bekijk de huidige communicatiematerialen, de materialen die gebruikt worden bij het werven van personeel en werken aan het bedrijfsimago. Wij kunnen jou hierbij helpen door een target mailing op te stellen. Deze informatie zal verder worden doorgeplaatst in onze nieuwsbrief en wij zullen een banner voor je plaatsen op FM.nl. Hiermee zul je een enorm bereik creëren onder jouw doelgroep!

Ook als Topwerkgever op Finance.nl?
Bekijk hoe het Topwerkgever pakket jou kan helpen. Zie onze mediakaart met onderaan het Topwerkgever pakket. Mocht je nog vragen hebben dan kun je ons via onderstaande gegevens bereiken. 

Product Manager Finance.nl 
Rienke Vingerling (06-46352657 / [email protected]).
__________________________________________________________________________________