5 simpele regels voor een cash flow plan

5 simpele regels voor een cash flow plan
Voor het runnen van een onderneming is voldoende cash onmisbaar. In deze checklist van Inc.com worden vijf makkelijke regels gedeeld om een positief cashflow plan op te stellen. Iedere ondernemer, financial en accountant moet deze trucjes op zijn/haar duim kennen, maar mocht dit niet zo zijn, bij deze een opfrisser.
1. Projecteer maandelijkse verkopen
Wanneer u een prognose maakt van maandelijkse verkopen voor een cashflow plan, wees dan niet te optimistisch. Gebruik historische maandgemiddelden en worst case scenario’s. Onthoud goed dat u deze projectie maakt zodat er voldoende cash beschikbaar is voor operaties, niet om het succes van uw onderneming te projecteren.
 
2. Onthoud debiteuren
Een verkoop sluiten staat niet gelijk aan het binnenkrijgen van cash. Cashbetalingen zijn direct beschikbaar voor de operaties, maar indien u uw producten of diensten factureert, heeft u te maken met betaaltermijnen. De DSO (Days Sales Outstanding) is een aardig getal om een cash projectie mee te maken, maar houd er rekening mee dat dit cijfer een gemiddelde aangeeft. Uw grootste klant is wellicht een groot concern dat veel later betaalt dan de rest, bijvoorbeeld 120 dagen in plaats van het gemiddelde 30. Kijk dus goed naar welke klanten de grootste impact hebben op de binnenkomende cashflow en verwerk dit in de prognose. 
 
3. Consolideer voorspelbare uitgaven
Iedere onderneming heeft maandelijkse kosten die grotendeels vaststaan. Denk aan huur, salarissen, auto’s en telefoniekosten. Consolideer deze getallen in één bedrag voor uw operationele kosten. Dit bedrag staat voor de cash die tenminste iedere maand binnen moet komen om ‘in business’ te kunnen blijven.  
 
Wilt u moeiteloos goed gestructureerde liquiditeitsprognoses opstellen? Dan is de eendaagse cursus Effectieve Liquiditeitsprognoses met Excel voor u onmisbaar. Meld u direct aan
 
 
4. Stel bij voor groei 
Het is zeer belangrijk om over voldoende kapitaal te beschikken om te kunnen groeien. Veel succesvolle bedrijven falen omdat ze te weinig cash hebben om hun groei te financieren. Nieuwe klanten binnenhalen vergt meestal extra kosten voor marketing, personeel en materialen. Deze uitgaven moeten vaak gemaakt worden lang voordat de klant rendeert en er cash binnenkomt. U moet dus voldoende cash hebben om de groei te kunnen voorfinancieren. 
 
5. Plan voor onvoorziene zaken
De meeste bedrijven krijgen wel eens te maken met ‘bekende onbekende’ factoren, bijvoorbeeld het Nederlands Elftal dat het heel goed blijkt te doen op het WK Voetbal. Voor zekere bedrijven levert dit de kans op flink wat extra omzet te genereren. Maar het betekent wel dat er extra voorraad ingekocht (en direct betaald) moet worden. In de cashflow forecast moet rekening gehouden worden met dergelijke scenario’s, zodat wanneer de kans zich voordoet, het bedrijf erop kan kapitaliseren. Dit is de plek in de cashflow planning waar ruimte is voor enig optimisme.  
 
Gerelateerde artikelen