5 externe kenmerken van exponentiele organisaties

In een tijd waarin ontelbaar veel nieuwe mogelijkheden en kansen zich voordoen is een nieuw soort organisatie opgestaan: de exponentiële organisatie. Wat zijn de vijf externe kenmerken van dergelijke organisaties die u kunt inzetten voor uw eigen succes?

Een exponentiële organisatie is een organisatie waarvan de impact (of opbrengst) disproportioneel groot is - ten minste tienmaal groter - vergeleken met gelijksoortige organisaties, door het gebruik van nieuwe organisatietechnieken die verschillende technologiën inzetten.


Dergelijke organisaties - zoals Uber, Airbnb en Waze - worden gekenmerkt door vijf interne en vijf externe elementen. Zie de figuur hieronder. 


In dit artikel beschrijven we de vijf externe elementen die aan de rechterkant van het figuur te vinden zijn. 

1. Personeel op afroep
Benodigde skills voor het succesvol uitvoeren van een  bedrijfsstrategie veranderen tegenwoordig voortdurend. Voor elke ExO is kunnen beschikken over personeel op afroep daarom een belangrijk aspect ten behoeve van snelheid. functionaliteit en flexibiliteit in een snel veranderende wereld. Professionals stellen zich ook steeds meer in op deze trend. In zijn meest recente boek ‘The Start-up of You’ merkt LinkedIn oprichter Reid Hoffman op dat individuen steeds beter in staat zijn om zichzelf als bedrijven te managen, met merkmanagement en verkoop- en marketingfuncties allemaal verenigd in één persoon. 

Gigwalk, dat afhankelijk is van een half miljoen medewerkers met smartphones, is een voorbeeld van de manier waarop deze manier van werken er in de praktijk uitziet. Wanneer Procter & Gamble wil weten waar zijn producten zijn geplaatst in de schappen van Walmart, kan het bedrijf gebruik maken van Gigwalks’ platform om direct duizenden mensen in te schakelen die een paar dollar betaald krijgen om naar de plaatselijke Walmart te lopen en daar de schappen te controleren. De eerste resultaten zijn er doorgaans binnen een uur. 

2. Community & Crowd
Sinds mei 2007 is Chris Anderson bezig met het opbouwen van een community genaamd DIY Drones. Deze community heeft nu bijna 55.000 leden en is in staat gebleken om een drone te ontwerpen die heel erg lijkt op de Predator die wordt gebruikt door het Amerikaanse leger (de drone van DIY heeft 98 procent van de functionaliteiten die de Predator heeft). Het verschil is dat een predator 4 miljoen dollar kost en de DIY drone slechts 300 dollar. Dit voorbeeld toont de kracht van community’s. 
 
 
 
‘Als je een community opbouwt en dingen in het openbaar doet’, stelt Anderson, ‘dan hoef je helemaal niet op zoek te gaan naar de juiste mensen. Zij vinden jou wel.’  Bij ExO’s ligt de externe focus vooral op het feit dat hun community’s van wel honderden of duizenden mensen, aangevuld met een breder publiek van miljoenen (de crowd), uitbreidingen worden voor de bedrijven zelf. 

3. Algoritmen
De wereld van vandaag wordt voor een groot gedeelte gestuurd door algoritmen. Van antiblokeersystemen voor auto’s tot Amazon’s engine voor aanbevelingen, of van dynamische prijzen bij luchtvaartmaatschappijen tot het voorspellen van filmhits in Hollywood. 

Ondanks dat algoritmen nog volop in ons leven aanwezig zijn, drijven veel bedrijven nog uitsluitend op het intu?tieve giswerk van hun leiders. Ze gebruiken dan weliswaar data om hen te helpen bij hun denkprocessen, maar ze zullen zeer waarschijnlijk slachtoffer worden van één van de vele cognitieve illusies

De komende jaren zullen er veel meer ExO’s verschijnen die zich richten op algoritmen, en daarmee de 5 P’s van Big Data zullen benutten: productivity, prevention, participation, personalization en prediction.  
___________________________________________________________________________________________________
Bent u betrokken bij informatievoorziening voor strategische besluitvorming? Speelt u een actieve rol in Business Intelligence (BI) en Analytics projecten? Volg dan de training BI voor Financials. Analyseer uw bedrijfsinformatie en vergroot direct de toegevoegde waarde van Finance aan de Business. Meld u direct aan.
___________________________________________________________________________________________________
 
4. Extern verworven assets
In dit informatietijdperk kunnen bedrijven nu op elk moment en overal toegang krijgen tot fysieke assets, zonder dat zij deze zelf hoeven te bezitten. Door de huidige technologie zijn organisaties nu in staat gemakkelijk assets te delen en op te schalen, niet alleen lokaal, maar wereldwijd en zonder grenzen. 

Apple bijvoorbeeld maakt gebruik van de fabrieken en assemblagelijnen van fabrikant Foxconn voor zijn belangrijkste producten. En bij voorbeelden van het tegenovergestelde - zoals Tesla, dat zelf zijn fabrieken bezit en Amazon, dat de magazijnen en lokale koeriersdiensten bezit - is de onderliggende reden niet van financiële  aard. In dat geval is de doorslaggevende factor de schaarste van de betreffende essentiële bronnen of het feit dat ze zo nieuw zijn en daardoor nog niet uitgekristalliseerd zijn.  

5. Betrokkenheid
Methoden om gebruikersbetrokkenheid te bewerkstelligen, zoals loterijen, quizzen, coupons, airmiles en klantenkaarten, bestaan al heel lang. Maar de laatste jaren zijn deze technieken allemaal voorzien van informatie, uitgebreid en ook socialer gemaakt. Betrokkenheid omvat digitale beoordelingssystemen, games en prijzen, en biedt de kans op effectieve en positieve feedbacklussen - waardoor er snellere groei mogelijk is doordat er meer innovatieve ideeen tot stand komen en klanten en de community hun loyaliteit tonen. 
  
 
EyeWire - dat voortkomt uit de Massachussetts Institute of Technology (MIT) - heeft bijvoorbeeld een game ontwikkeld waarbij spelers tweedimensionale puzzelstukjes inkleuren om er driedimensionale puzzelstukjes van te maken, terwijl tegelijkertijd neuronen worden gereconstrueerd. Middels deze game hebben inmiddels 130.000 mensen in 130 landen meer dan honderd neuronen in kaart gebracht. 

Nu we de externe kenmerken van een ExO hebben besproken, zullen we in de volgende checklist de interne kenmerken bestuderen om te ontdekken hoe een organisatie de chaos weet te beheersen en niet uiteenvalt terwijl ze zich met zo’n grote snelheid voortbeweegt. 
 
Bron: De exponentiële organisatie (2015, Salim Ismail en Yuri van Geest)