5 best practices in creditmanagement - Genomineerden Credit Management Award 2013

In dit overzicht vindt u de vijf inspirerende best practices de in 2013 zijn genomineerd voor de Credit Management Award, en die aantonen hoe u in verschillende branches succesvol creditmanagement kunt realiseren. Met gedenkwaardige anekdotes, concrete tips en bruikbare inzichten zijn deze vijf cases de ultieme inspiratiebron voor diegenen die het creditmanagement binnen hun organisatie verder willen professionaliseren.


Michael van der Steen (BU Credit Manager, AkzoNobel)

'Continu toegevoegde waarde creditmanagement laten zien'

Binnen AkzoNobel was creditmanagement voor de komst van Michael van der Steen volledig decentraal georganiseerd. Hij heeft bij wijze van testcase, het creditmanagement van een grote Business Unit op de schop genomen, wat heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering in werkkapitaalbeslag en risicobeheersing. Hij gaat het succesvolle nieuwe beleid nu uitrollen binnen heel AkzoNobel. Lees de case.


Stephan ten Brink (Sr. Consultant Credit Management, Deloitte)

‘Segmentatiemodel is de basis van ons succes’

Als teamleider Credit Management heeft Stephan ten Brink zich bij Deloitte ingezet om een proces te ontwikkelen dat zorgt voor de optimale inzet van mensen en middelen. Ook heeft hij het computer systeem in SAP voor creditmanagement doorontwikkeld, zodat het de algehele visie en het proces naadloos volgt. Onder het motto: ‘Dit is onze visie en het systeem moet deze ondersteunen.’ Lees de case.


Jan Ambergen (Treasury Director, Credit & Working Capital, IFF)

'Verregaande integratie voor optimale impact en zichtbaarheid'

Op het gebied van credit en collection, was smaak- en geurproducent International Flavors & Fragrances Inc. (IFF) regionaal georganiseerd. Treasury Director Jan Ambergen en zijn team hebben dit omgevormd tot een global organisatie met veel meer slagkracht. Ook heeft Ambergen middels een nieuw stuurinstrument het inzicht vergroot in disputen en andere hick-ups in het order-to-cash proces, wat heeft geresulteerd in een fiks lagere overdue en minder disputen. Lees de case.


Steven de Cocq van Delwijnen (Manager Customer Finance Business, T-Mobile)

‘Opportunity based creditmanagement vanuit stabiele basis’

De belangrijkste doelstelling van creditmanagement bij telecomaanbieder T-Mobile is een optimalisatie van klantacceptatie te realiseren binnen gestelde commerciële doelen. Steven de Cocq van Delwijnen en zijn team hebben de afgelopen periode nieuwe creditmanagementmodellen gebouwd. Deze modellen onderbouwen het gevoerde beleid, waarbij het uitgangspunt opportunity is en niet zoals in het verleden risico. Lees de case.


Lies van Balen (Manager Special Servicing, Adaxio)

‘Creatief creditmanagement in zwaar getroffen hypothekenmarkt’

Bij hypotheekservicer Adaxio is Lies van Balen verantwoordelijk voor Special Servicing, dat gericht is op het voorkomen en beperken van achterstanden, het aanpakken van betalingsproblemen en het maximaliseren van een verkoopopbrengst van het onderpand en daarmee het beperken van een eventuele restschuld. Door een groot pallet aan creatieve oplossingen in de strijd te gooien heeft Van Balen het aantal achterstanden flink weten te beperken, ondanks de huidige misère op de hypothekenmarkt. Lees de case.

__________________________________________________________________________________

Wilt u meer weten over credit management? Vier tips:

1.  Bezoek het 10e Jaarcongres Credit Management op donderdag 21 maart
Op donderdag 21 maart 2013 organiseren Alex van Groningen en Tijdschrift Financieel Management de 10e editie van het Jaarcongres Credit Management in Hotel Houten. Laat u tijdens deze feestelijke lustrumeditie inspireren door diverse best practices, expertsessies en casepresentaties in het kader van het thema In Search of Excellence. En wie wint de 10e Credit Management Award? Er zijn inmiddels ruim 350 deelnemers geregistreerd. Meld u direct aan.

Wilt u als partner betrokken zijn bij het Jaarcongres Credit Management? Mail dan Ezri Blaauw 

2. In 5 dagen alle aspecten van werkkapitaal optimalisatie
Wilt u de financiële structuur van uw organisatie verbeteren en daarmee een betere cash- concurrentiepositie bereiken? Volg dan de vijfdaagse Masterclass Strategisch Werkkapitaal Management. Ontvang praktische tips, laat u inspireren door een business case en volg de interactieve management game. Meld u direct aan.

3. Zet uw afdeling Credit Management in 1 dag strategisch op de kaart
Tijdens het seminar Credit Manager in één dag geeft Credit Management expert Raimond Honig inzicht in de strategie van befaamde managementdenkers. Ontdek in één dag hoe u als Credit Manager sneller en effectiever kunt anticiperen op de uitdagingen waar uw organisatie voor staat. Meer informatie en inschrijven.

4. Bezoek de Credit Expo
Credit Expo biedt een compleet overzicht van de markt voor Credit Management en daaraan gerelateerde producten en diensten. U ziet in korte tijd wat er in de markt speelt en kunt een goede vergelijking maken tussen de verschillende aanbieders. De 9e editie van Credit Expo wordt gehouden op donderdag 7 november 2013 in het Nieuwegein Business Center. Lees meer op Creditexpo.nl.

__________________________________________________________________________________