5 actiepunten voor groei

Bedrijfsleiders identificeren vijf actiepunten voor nieuw groeimodel voor Europa.

Door Bouko de Groot

Onderzoek bij de grootste bedrijven van Europa over hoe de huidige uitdagingen kunnen worden opgelost, toont aan dat de oplossing niet zozeer zit in middelen, maar in leiderschap en wil tot verandering. Omdat de politiek tegenwoordig steeds meer gefragmenteerd is en omdat 69 van 's werelds 100 grootste economische entiteiten geen landen maar bedrijven zijn, moeten bedrijven en hun leiders de kar gaan trekken, aldus het onderzoeksrapport (pdf).

Vijf vastgestelde actiepunten zijn vastgesteld die als stimulans dienen om nu in actie te komen:

1. Start nieuwe vormen van samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven.

Bedrijven en overheden moeten hun rol ten opzichte van elkaar opnieuw uitvinden en zich richten op symbiotische partnerschappen die optimaal gebruik maken van elkaars complementaire capaciteiten. De samenwerking tussen bedrijven en overheid is essentieel voor Europa om als een verenigde en innovatieve macht de rest van de wereld tegemoet te kunnen treden.

2. Geef richting aan de arbeidsmarkt en banen van de toekomst.

Om ruimte te maken voor een nieuw arbeidsmodel moeten bedrijven hun visie op en invulling van banen herzien. Het is noodzakelijk om een arbeidsmarkt te creëren waarin voldoende kwalitatief werk is voor mensen zonder de kansen van automatisering en artificiële intelligentie te laten liggen.

3. Maak data vrij door vertrouwen.

Het vertrouwen dat consumenten hebben in bedrijven die data gebruiken daalt. Bedrijven moeten die neerwaartse vertrouwensspiraal doorbreken en het vertrouwen weer laten groeien zodat data kan worden ingezet om een nieuwe vorm van groei aan te boren.

Groei van financieel vakman naar strategisch partner

Wil jij als financieel vakman doorgroeien naar strategisch partner? Volg de vijfdaagse Masterclass De Nieuwe CFO; Strategisch Financieel Management. Ontvang inzicht in strategisch financieel management en ontdek wat er op de agenda staat van de nieuwe CFO. 

Bekijk het programma en data

4. Begeleid consumenten in hun keuzes.

Bedrijven moeten de kracht van gedragswetenschappelijke kennis toepassen om consumenten te stimuleren om duurzame keuzes te maken. Tegelijkertijd is het noodzaak om de duurzaamheid van producten en diensten radicaal te verbeteren en het consumptiemodel zelf te hervormen.

5. Kijk voorbij het belang van de aandeelhouder.

Bedrijven moeten een aandeelhoudersrendement verzekeren, maar ook verder kijken dan dat. Bijvoorbeeld door nieuwe manieren te zoeken om samen te werken met hun raden van bestuur, door teams te betrekken en contact te onderhouden met gelijkgestemde beleggers.

Vier uitdagingen

Het onderzoek putte uit interviews met 27 CEO's en directeuren van bedrijven als Shell en Unilever, en een telefonisch onderzoek bij eens 105 bedrijven met met meer dan 1.000 medewerkers.Het werd aangedreven door adviesbureau Xynteo om inspiratie te bieden voor een nieuwe beschrijving van groei, een beweging van vernieuwers oprichten, en toewerken naar een nieuwe soort groei in Europa. De vier grote uitdagingen van dit moment werden als uitgangspunt genomen:

  • De arbeidsmarkt en banen van de toekomst. Hoe kan Europa ervoor zorgen dat de veranderende arbeidsmarkt zowel de bedrijfsprestaties als het menselijk welzijn optimaal ten goede komt?
  • Een groene en veerkrachtige economie. Hoe kan Europa de economische groei bijstellen zodat er evenwicht is tussen menselijke behoeften op de korte termijn en ecologische veerkracht op de lange termijn?
  • Een wereldwijd Europa. Hoe kan Europa een voortrekkersrol nemen om de wereld te leiden naar een open, gezamenlijke en universeel welvarende toekomst?
  • Een nieuw sociaal contract. Hoe kan Europa het sociale contract tussen leiders en mensen herstellen om de veranderende behoeften van de moderne maatschappij te weerspiegelen?

(bron: Xynteo)