Het imago van de studie accountancy heeft aan populariteit ingeboet. Dat heeft de beroepsgroep deels aan zichzelf te wijten.

Millennials zijn lui. De topsportmentaliteit die jonge accountants vroeger hadden, is verdwenen. Dat is althans wat sommige van de eerdere generaties ons willen doen geloven. Het probleem is alleen dat het niet klopt. Jonge mensen zíjn helemaal niet lui. En zoals ook de Kwartiermakers hebben geconcludeerd: als we de kwaliteit van de audits in Nederland willen verbeteren, hebben we jonge mensen juist keihard nodig.

Helaas gaat de instroom van nieuwe studenten voor de studie accountancy allesbehalve soepel. Hoewel deze studie nog altijd geweldige baankansen oplevert, wordt deze juist minder populair. In plaats van de focus leggen op zogenaamd luie jongeren, kunnen we beter bij onszelf te rade gaan. Waarom vinden wij ons vak zo gaaf? We laten het imago toch niet zomaar afglijden!

1. Laten we positiever zijn
Niet alleen de leiders hebben een verantwoordelijkheid voor het imago van ons vak, iedere accountant kan zijn steentje bijdragen. Gewoon door wat vaker positief te zijn. Door te vertellen wat accountancy voor jou elke dag zo mooi en spannend maakt. Accountants zijn betrokken bij vrijwel alle grote beslissingen van een bedrijf. Dat móeten jongeren toch ook gaaf vinden?

De afname in populariteit komt deels ook door de accountants zelf. Toekomstige studenten die een studie accountancy overwegen, gaan eerst googelen. Dan stuiten ze al snel op klachten over de werkdruk – logisch dat ze afhaken. Deze klachten getuigen van een gezonde houding ten opzichte van ons vak, dat we voortdurend kritisch bekijken, en ik wil ook niks afdoen aan de klachten, maar we moeten echt oppassen dat het geen self-fulfilling prophecy wordt. De kunst is de balans te houden en oog te houden voor de ware kern van ons vak: elke dag aan de knoppen zitten bij bedrijfsbeslissingen.

2. Neem data-innovatie serieus; meer tijd voor brede business-adviesrol
Ook onze angst voor innovatie speelt een belangrijke rol. Terwijl sommige leidinggevenden van accountancykantoren verandering het liefst uit de weg gaan – het pensioen is immers al in zicht – zien jongeren waar de kansen liggen. Zij willen de technologie benutten om slimmer en efficiënter te werken. Zo kan je voorbereid zijn op het moment dat een bedrijf zoals Google, software uitbrengt die de audits automatiseert en daarmee ook de kwaliteit laat toenemen.

En laten we eerlijk zijn: we hebben geen keuze. Innovatie is onontkoombaar. Uit onderzoek blijkt dat er een kans van vijftig procent is, dat robots de audits over zullen nemen. Dat wil zeggen dat de rol van accountant meer die van strategisch adviseur zal worden, die de breedte van het bedrijf vanuit cijfermatig inzicht adviseert. Als we relevant willen blijven, moeten de leiders van nu luisteren naar de leiders van de toekomst – de jonge medewerkers. Het gebeurt al, maar nog steeds onvoldoende.

3. Durf openlijk enthousiast te zijn
Helaas zijn we naast een tikkie conservatief ook vaak bescheiden. Zelf merk ik het weleens wanneer ik een presentatie geef. Waar mensen op een marketingcongres elkaar in de armen springen van plezier en de awards je om de oren vliegen, blijven accountants ingetogen. Terwijl ze wel degelijk enthousiast zijn over hun vak en hun toegevoegde waarde. Daardoor gaat veel inspiratie en enthousiasme verloren.

4. Beter communiceren met de buitenwereld over de échte rol
Neem anders eens een kijkje in de sector techniek. Dat zijn ook niet van nature de meest uitgesproken mensen. Maar kijk hoeveel zij aan positieve communicatie doen, en vooral: wat het oplevert. De TU Delft die een volledig elektrische raceauto promoot – dat genereert enorm veel PR, dus ook aanwas van nieuwe studenten.

De Amerikanen geven eveneens het goede voorbeeld. Als ik naar Shark Tank kijk, de talentenjacht voor ondernemers op tv, word ik meteen enthousiast over ons beroep. Investeerders bevragen de kandidaten over de cijfers. Wat is je idee? Wat moet de omzet worden? Alles wordt tot in de puntjes doorberekend.

In de echte wereld speelt dit zich af in de boardroom, en de accountant speelt hierin de hoofdrol. Laten we aankomende studenten duidelijk maken hoe bijzonder het is om deze rol te mogen spelen. Dan komen de studenten vanzelf.

Alain Mulder is Senior Director Europe Operations bij IMA, de wereldwijde vereniging van finance professionals. Ook is hij verantwoordelijk voor de Europese groei van het CMA-programma.