LinkedIn biedt recruiters en potentiële werkgevers een venster in jouw professionele capaciteit. Daarom is het de tijd en moeite meer dan waard om ervoor te zorgen dat jouw profiel de juiste indruk wekt. Coach en trainer Duncan Brodie (FCMA, CGMA) geeft vier tips om je profiel zo in te richten dat je er optimaal kansen mee aantrekt.

1. Gebruik de ‘headline’ sectie om vaardigheden te bevorderen
Bij de meeste LinkedIn-profielen staat onder de naam de functie en het bedrijf waar de professional voor werkt. Zonde, want dit is juist de perfecte plek om de aandacht te richten op het promoten van bijzondere vaardigheden.
 
Stel, je spreekt vloeiend Engels en Duits, dan schrijf je in de headline: ‘meertalige finance professional’. Die taalvaardigheid trekt de aandacht van een recruiter en zou dus kansen op een baan of opdracht kunnen opleveren. Ook belangrijk om te vermelden is/zijn de sector(en) waar je ervaring in hebt. Business Controller met 15 jaar ervaring in de FMCG en non-profit, zou er dus kunnen staan.
 
Als je werkzaam bent als consultant of ZZP’er is het ook raadzaam om te vermelden hoe je klanten verder helpt, bijvoorbeeld: ‘implementatie ERP-systemen’ of ‘opzetten goed functionerende boekhouding en inzichtelijke financiële administratie’. Dit is een prachtige uitnodiging voor een recruiter om contact met je op te nemen.

Een foto van uitstekende kwaliteit is essentieel. Zorg voor een warme, vriendelijke uitstraling om de juiste indruk te maken.

2. Bied duidelijkheid in de samenvatting
De samenvatting moet een helder en beknopt beeld geven van je ervaring, vaardigheden en management/leiderschapskwaliteiten. Wanneer je in je huidige baan niet formeel een leidinggevende positie bekleedt, toon dan middels voorbeelden jouw kwaliteiten op dit gebied aan. Ook als je buiten je werk betrokken bent in clubs, verenigingen of in vrijwilligerswerk is het goed dat hier te vermelden.
 
De samenvatting biedt de kans je expertise - in bijvoorbeeld forecasting of kostenanalyses - te verduidelijken. IT-kennis en vaardigheden worden steeds belangrijker, dus vergeet deze niet te vermelden en toe te lichten. Ook grote projecten waar je aan gewerkt hebt verdienen een plaats in de samenvatting. Probeer vooral aan te tonen wat je anders maakt dan andere financiële professionals (in marketingtermen: je unieke propositie).
 
Recruiters zoeken ook op gezochte skills voor de vacature waar ze mee bezig zijn. Probeer daarom enkele harde en zachte vaardigheden in je samenvatting te verwerken. Harde vaardigheden omvatten bijvoorbeeld: accounting, reporting, planning & control, budgetering, forecasting en werkkapitaalmanagement. Zachte skills zijn presenteren, beïnvloeden en adviseren, bouwen aan relaties en leiderschap. Deze vaardigheden als zoektermen zijn belangrijk, maar overdrijf het niet. Het moet wel goed leesbaar blijven. 

In het gedeelte ‘experience’ suggereert Brodie elke relevante functie op te nemen die je ooit vervuld hebt. Beschrijf de rol in twee zinnen en leg de focus daarbij op de belangrijkste prestaties die je geleverd hebt. 
__________________________________________________________________________
Vergroot uw kennis met opleidingen van topniveau

Wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen in uw vakgebied? Vindt u het cruciaal dat uw kennis en vaardigheden op peil zijn? Vergroot nu uw kennis met opleidingen van topniveau. Volg een van de opleidingen van Alex van Groningen. Opleidingen voor accountants en financials die hun kennis en vaardigheden willen en moeten vergroten. Bekijk het gehele cursusoverzicht.
__________________________________________________________________________

3. Zorg voor sterke aanbevelingen
Nog een gedeelte waar recruiters zeker naar kijken is de sectie ‘recommendations’. Wat hebben oude collega’s over je geschreven? Een handvol positieve aanbevelingen van mensen die direct met je gewerkt hebben is beter dan een lange lijst met oppervlakkige relaties.

De kwaliteit over kwantiteit aanpak geldt ook voor het aantal connecties op LinkedIn dat je hebt. Wanneer iemand je benaderd met een ‘connection’-verzoek, is het aan te raden even een bericht te sturen met de vraag: ‘wat motiveerde je me om uit te nodigen?’ Als ze daar een goede reden voor hebben zullen ze reageren, anders niet. 

4. Onderhoud je profiel
Brodie adviseert professionals zo’n drie, vier keer per jaar hun profiel te updaten. Wanneer je een bijzonder project hebt afgerond of een cursus hebt gevolgd, voeg hem dan toe aan je lijst ervaringen. Stel dat je in een andere sector bent gaan werken, is het wellicht een goed idee die aan je ‘headline’ toe te voegen. 

Zodra je profiel op orde is, kun je gebruik gaan maken van de andere aspecten van het carrièreplatform, bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij relevante groepen, zoals Finance Professionals Netherlands. Dat is een goede manier om in contact te komen met nieuwe connecties en je profiel te laten opvallen in relevante discussies. Het schrijven van artikelen kan ook, maar is niet noodzakelijk om bij te dragen aan het netwerk. Dat kan ook in de vorm van reageren op de content van anderen of door connecties te endorsen voor bepaalde skills.