2014 wordt een mooi dealjaar. Om de kans op succes te vergroten geeft MenA.nl tien tips mee om betere deals te sluiten. M&A biedt ongekende groeikansen voor bedrijven maar brengt ook grote risico's met zich mee. Voor een goede overname heeft een bedrijf veel ervaring nodig en de juiste mensen. Vijf ervaren M&A directors geven tien tips voor succes in M&A.


Met bijdrages van Ivo Lurvink (ING), Tsjip Boersma (AkzoNobel), Tibor Leeuwenburgh (Aegon), André Hoedemaker (voorheen DEMB) en Marc Koster (Heineken)

1. Zorg dat je snel kan handelen
Volgens M&A director Marc Koster van Heineken is de snelheid van handelen cruciaal. Dit was de doorslaggevend bij de overname van APB: “We hebben daarmee heel veel indruk gemaakt op alle stakeholders in deze transactie. In Singapore waren ze ‘flabbergasted’ dat Heineken binnen drie of vier dagen zo’n groot bod onmiddellijk bindend op tafel kon leggen. Dat heeft ons een geweldige voorsprong gegeven.”

2. Maak succes meetbaar 
Tsjip Boersma: "Je kunt het succes alleen bepalen als de doelen scherp zijn gedefinieerd en meetbaar zijn.” Vier indicatoren zijn belangrijk: top line growth en bottum line growth, daadwerkelijke out of pocket besparingen,  verlies van klanten en bedrijfscruciale medewerkers, gebudgetteerde incidentele kosten die nodig zijn voor de integratie.

3. Bereid de deal goed voor 
Ivo Lurvink: "Een gedegen voorbereiding voor het starten van een proces is van belang. Zo moet je bijvoorbeeld in eerste instantie de operationele separaties uitvoeren".

4. Neem de discounted cash flow als basis voor de overname
Volgens Andre Hoedemaker is een goede discounted cashflow (DCF) analyse de basis om te bepalen of een overname wel of geen groen licht krijgt. “De uitdaging zit dan in het bepalen van realistische aannames in je model met betrekking tot de omzetgroei, marge-ontwikkeling, synergievoordelen en eenmalige kosten zoals redundancy en de sluiting van fabrieken.” 

5. Breng flexibiliteit in het proces 
Ivo Lurvink: "Het brengen van flexibiliteit in het proces is essentieel. Werk meerdere scenario’s uit zodat je – wanneer nodig – van plan A naar B naar C kunt uitwijken".
____________________________________________________________________________________

Bedrijf (ver)kopen? Volg de cursus Actief in Overnames
Wilt u binnenkort een bedrijf (ver)kopen? Dan is deze cursus over bedrijfsovernames voor u onmisbaar. Vermijd valkuilen en in slechts twee dagen ontdekt u tientallen mogelijkheden waardoor u sneller een betere deal maakt. Meld u hier direct aan.
____________________________________________________________________________________

6. Kies een integration team met een goed track record
Tibor Leeuwenburgh: "Het is van groot belang om voorafgaand aan de deal al een goed beeld te hebben van de kennis en kunde van de personen die de waarde uit de deal moeten halen. Een belangrijke indicator is het trackrecord van de executives die verantwoordelijk zijn voor de post merger integration”.

7. Betrek de board 
Tsjip Boersma: "Een goede samenstelling van het managementteam van het geïntegreerde bedrijfsonderdeel is cruciaal. De mate van aandacht van de board of een ander toezichthoudend orgaan is een belangrijk aandachtspunt om optimaal resultaat te behalen bij een overname".

8. Voldoe aan de financiële drempels
De bottomline voor Tibor Leeuwenburgh van Aegon is dat het voorstel voor een overname moet voldoen aan de financiële drempels. Daarbij is het van groot belang dat de koper een degelijke scenarioanalyse maakt van de risico’s van de voorgestelde overname.

9. Neem groei als uitgangspunt
Tsjip Boersma: "Bestuurders van een bedrijf moeten een goed uitgangspunt vinden op de vraag welke alternatieven er zijn om zonder M&A hun doelen te bewerkstelligen en wat het succesprofiel is".
 
10. Zorg dat de timing juist is
Ivo Lurvink: "Timing moet juist zijn. De fase van voorbereiding 'fase nul' dient goed uitgewerkt te worden zodat je snel kunt schakelen".
 
Dit artikel verscheen eerder in M&A Magazine