Het is onmogelijk om een groot leider te worden zonder een geweldige communicator te zijn. De skills hiervoor zijn echter zelden te leren in het klaslokaal, omdat daar de focus vooral op onszelf ligt. Het zijn juist de subtielere elementen van communicatie (die op anderen gericht zijn) die leiders moeten leren. Leiderschapsexpert Myatt deelt op Forbes.com 10 communicatiegeheimen die je, wanneer je ze consistent toepast, helpen om veel betere communicatieresultaten te bereiken.


Een belangrijke eigenschap van fantastische communicators is het vermogen om een scherp extern bewustzijn te creëren. De beste leiders van de wereld zijn stuk voor stuk uitzonderlijk goede communicators. Ze praten op zo’n manier over hun ideeën dat ze de emoties en aspiraties van hun publiek raken. Het zal dan ook geen verassing zijn dat de meeste leiders verreweg het grootste gedeelte van hun tijd besteden aan inter-persoonlijke situaties. Ook zal het niet choquerend zijn te lezen dat het grootste gedeelte van de problemen in organisaties komen door slechte communicatie.

Dat is precies de reden waarom effectieve communicatie zo belangrijk is, maar hoewel het begrijpen van goede communicatieve vaardigheden gemakkelijk is, is de toepassing in moeilijke situaties een stuk lastiger dan wat we zouden hopen. De beste communicators zijn geweldige luisteraars en bijzonder scherpzinnig in hun observaties. Ze kunnen feilloos de stemming, dynamiek, houding, waarden en zorgen peilen van diegenen met wie ze communiceren. Ook kunnen ze feilloos hun boodschap aan hun gesprekspartner(s) aanpassen. De boodschap heeft niets te maken met de boodschapper, maar draait 100 procent aan het voldoen van de behoeften en verwachtingen van diegene met wie je communiceert.

Dus, hoe weet je wanneer je vaardigheden een dermate volwassen niveau hebben bereikt dat je een uitstekend communicator genoemd mag worden? Het antwoord is dat je in je communicatie de volgende 10 principes consequent toepast:

1. Spreek niet met een gespleten tong
Mensen zullen zich niet naar je open stellen wanneer ze je niet vertrouwen. Als ze het gevoel hebben dat een leider hun vertrouwen waardig is, zullen ze tijd investeren en risico’s nemen op een manier die ze nooit zouden doen bij een leider met een reputatie van slecht karakter of gebrek aan integriteit. Het eisen van vertrouwen werkt echter niet. Je moet het verdienen door consequent het juiste gedrag te vertonen, de juiste beslissingen te nemen en de juiste manier van denken te demonstreren. Onthoud dat mensen je veel zullen vergeven wanneer ze je vertrouwen, maar bijna niks wanneer het vertrouwen afwezig is.

2. Maak het persoonlijk
Er zit veel waarheid in de volgende uitspraak: ‘Mensen interesseert het niet hoeveel je weet, totdat ze weten hoeveel je er om geeft.’ Klassieke business theorieën stellen dat leiders afstand moeten houden van hun mensen. Myatt zegt dat je dat alleen moet doen wanneer je tevreden bent met standaard reacties (of een sanitaire versie van de waarheid). Wanneer je geen betekenisvolle relaties ontwikkelt met de mensen met wie je werkt, zul je nooit weten wat er echt speelt, totdat het te laat is er nog iets aan te doen.
__________________________________________________________________________________
Effectief Leiderschap in 4 dagen | 36 PE punten
Wilt u als financial de effectiviteit van uw leiderschap blijvend vergroten? Wilt u de juiste besluiten nemen en resultaten verbeteren? Bent u financieel expert én geeft u leiding aan een team van professionals? Dan is het vierdaagse programma Effectief Leiderschap voor financials precies wat u zoekt. Voor de bijeenkomt is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Meld u direct aan.
__________________________________________________________________________________

3. Maak het specifiek
Specifiek zijn is 9 van de 10 keer beter dan ambiguïteit. Leer om helder te communiceren. Simpel en bondig is altijd beter dan gecompliceerd en verwarrend. Tijd is een zeer kostbaar goed in de hedendaagse zakenwereld. Het is daarom cruciaal voor leiders om te leren direct tot de kern te komen. Je doel moet altijd zijn om al het overbodige eruit te filteren en al je woorden te laten tellen.

4. Focus op de ander
De beste communicators zijn niet alleen goed in leren en informatie verzamelen terwijl ze met anderen communiceren, ze zijn ook zeer sterk in het overbrengen van hun visie en ideeën en anderen tot acties aan te zetten. Het geheim hiervan is om iedere interactie te benaderen vanuit het hart van de ander. Wanneer je je echt weet te richten op meer bijdragen dan ontvangen, zul je je doel bereiken. Dat lijkt misschien tegen je intuïtie in te druisen, maar het is echt waar. Door je intensief te richten op de behoeften en verlangens van de ander, zul je veel meer bereiken dan je puur te richten op je eigen agenda.


####


5. Stel je open
De grootste limiterende factor in het vinden van nieuwe mogelijkheden is een gesloten geest. Een leider brengt het spel op een nieuw niveau door op zoek gaan naar afwijkende meningen en posities. Het doel is nooit om mensen van gedachten te doen veranderen, maar juist te begrijpen wat ze denken. Het is verbazend hoe bang veel mensen zijn voor tegengestelde meningen, terwijl ze juist bijzonder geïnteresseerd en nieuwsgierig zouden moeten zijn. Een open dialoog met iedereen die je uitdaagt of confronteert, draagt bij aan je ontwikkeling tot leider. Het is niet de mening die telt, maar de bereidwilligheid om het met een open geest te bespreken en ervan te leren.

6. Hou je kop en luister!
Grote leiders begrijpen dat het simpelweg zenden van hun boodschap niet effectief is. Begrijpen wanneer bij iemand het licht uit gaat is een zeer belangrijke stap in je ontwikkeling tot een betere communicator. Verwijder je oorsmeer en ga het gesprek aan met je mensen en stop met het houden van lezingen en monologen – een gesprek heeft veel meer betekenis.

7. Verwissel ego voor empathie
In het adviseren van CEO’s van Fortune 500 bedrijven heeft Myatt hen vaak verteld hun ego’s aan de kant te zetten. Wanneer vrijmoedigheid gecommuniceerd wordt met empathie en zorgzaamheid – in plaats van met de arrogantie van een opgeblazen ego – beginnen er goede dingen te gebeuren. Empatische communicators vertonen een hoog niveau van authenticiteit en transparantie wat mensen bijzonder aanspreekt. Dit is het communicatieprincipe dat boosheid omvormt tot respect en twijfel tot vertrouwen.
__________________________________________________________________________________
Effectief Leiderschap in 4 dagen | 36 PE punten
Wilt u als financial de effectiviteit van uw leiderschap blijvend vergroten? Wilt u de juiste besluiten nemen en resultaten verbeteren? Bent u financieel expert én geeft u leiding aan een team van professionals? Dan is het vierdaagse programma Effectief Leiderschap voor financials precies wat u zoekt. Voor de bijeenkomt is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Meld u direct aan.
__________________________________________________________________________________

8. Lees tussen de regels door
Neem een ogenblik om te denken aan de eerste grote leider die in je opkomt… en je zult constateren dat hij of zij zeer behendig is om tussen de regels door te lezen. Grote leiders hebben het bijna griezelige vermogen om alles te begrijpen wat niet expliciet gezegd wordt. Houd je oren en ogen dus open en je mond dicht en je zult verbaasd zijn hoeveel je bewustzijn in de organisatie verhoogd wordt.

9. Als je spreekt, weet waarover je praat
Ontwikkel een autoriteit over de onderwerpen waarover je spreekt. Wanneer je geen expert bent in de besproken onderwerpen, zullen weinig mensen je de kans geven en naar je luisteren. In hedendaagse organisaties is geen ruimte meer voor blaaskaken die eigenlijk geen benul hebben waarover ze praten. ‘Het is niet wat je zegt, maar hoe je het zegt’, is een bekende uitspraak die niet klopt. Wat je zegt is wel extreem belangrijk. Geweldige communicators besteden zowel aandacht aan de ‘wat’ als de ‘hoe’ aspecten van hun boodschap. Zo voorkomen ze dat ze gezien worden als gladde praters die vorm over substantie kiezen.

10. Spreek zowel tegen groepen als individuen
Leiders hebben vaak niet de luxe om in een intieme setting te praten met individuen. Geweldige communicators kunnen daarom hun boodschap zo aanpassen dat hij dan weer geschikt is voor 10 man en dan weer voor 1.000 man in een auditorium, en allemaal zullen ze het gevoel hebben direct als individu aangesproken te worden. 

Bron: Forbes.com