Zeven waarderingsmethodes voor start-ups – Deel 7: Cost-to-duplicate-methode

Waarde van een start-up gelijk aan de kosten van opnieuw opzetten.

Het waarderen van start-ups is geen exacte wetenschap maar een kunst op zich. Met het ontbreken van historische data en onzekere toekomstscenario’s worstelen angel investors, venture capitalists en financieel adviseurs met de vraag: welke methode werkt het beste? Vandaag: de Cost-to-duplicate-methode. Wat zijn de te maken kosten om in dezelfde positie te komen als de start-up?

In een zevendelige serie deelt legt Geert-Jan Smits, adviseur van ondernemers en investeerders en docent bij Alex van Groningen, uit welke zeven waarderingsmethoden er zijn om start-ups te waarderen, hoe ze werken en wat hun voor- en nadelen zijn. In de zesde aflevering vraagt Smits aandacht voor de vergelijkbare transacties-methode. Het eerste, tweede,  derde, vierde, vijfde en zesde deel verschenen op 11, 12, 19 en 27 februari en 6  en 11 maart op FM.nl.

In de serie over waarderingsmethodieken voor start-ups komen zeven methodieken aan bod:

  1. Venture capital-methode
  2. Market multiples-methode
  3. Vergelijkbare transacties-methode
  4. Kapitaalbehoefte start-up-methode, 
  5. Berkus-methode
  6. Discounted cashflow-methode
  7. Cost-to-duplicate-methode

De Cost-to-Duplicate-methode is een waarderingsmethode die de waarde van een start-up schat op basis van de kosten die nodig zijn om het bedrijf of product opnieuw te creëren. Deze methode richt zich op de reproductiewaarde van de activa en technologie van de start-up. Die is nuttig als bepaling van de ondergrens of als ondersteunde waardering.

Stel dat je de waardering van een jong SaaS softwarebedrijf moet doen; je kijkt dan met deze methode naar de personeelskosten van programmeurs en de programmeertijd om de software na te bouwen.

Stappen

  1. Bepaal de waarde van alle tastbare en niet-tastbare activa, zoals technologie, intellectueel eigendom en apparatuur
  2. Schat de totale kosten in die nodig zijn om het product, de technologie en de organisatie opnieuw te bouwen of te ontwikkelen, inclusief:
  • Kosten voor onderzoek en ontwikkeling (R&D)
  • Salarissen van personeel
  • Kosten voor opbouwen van merk- of marktaanwezigheid

Voordelen

  • De methode is eenvoudig en gebaseerd op tastbare kosten in plaats van subjectieve aannames
  • Ideaal voor start-ups zonder inkomsten of marktaanwezigheid
  • Het voorkomt overwaardering omdat de methode zich richt op concrete kosten

Nadelen

  • Houdt geen rekening met toekomstig potentieel; de groei, marktpositie of concurrentievoordeel van de start-up
  • Verwaarloost immateriële waarde – zaken als klantenbinding, netwerkeffecten of intellectueel eigendom neem je niet mee
  • Beperkt toepasbaar voor start-ups met unieke technologieën of een disruptief idee – dan zal de werkelijke waarde hoger liggen dan alleen de duplicatiekosten

Wanneer welke methodiek inzetten

De grote vraag die overblijft is welke methodiek je nu het beste in welke situatie kunt inzetten.

  1. Venture capital-methode
  2. Market multiples-methode
  3. Vergelijkbare transacties-methode
  4. Kapitaalbehoefte start-up-methode
  5. Berkus-methode
  6. Discounted cashflow-methode
  7. Cost-to-duplicate-methode

Eenvoudig en geschikt voor early stage:

  • Berkus-methode
  • Kapitaalbehoefte-methode

Middensegment:

  • VC-methode
  • Cost-to-duplicate-methode

Complex en geschikt voor later stage:

  • Market multiples
  • Vergelijkbare transacties
  • DCF-methode

Conclusie: eenvoudige methoden zijn geschikt voor vroege start-ups met weinig historische data, terwijl complexere methoden relevanter worden naarmate de start-up groeit en meer cijfers beschikbaar komen.

Maak kennis met de auteur Geert-Jan Smits
Geert-Jan Smitsheeft meerdere ondernemingen opgericht en succesvol verkocht waaronder Jungle Minds en Flinders. Als angel investor en adviseur deed hij veel kennis en ervaring op rondom het investeren in start-ups. Dit ging met vallen en opstaan en bracht waardevolle inzichten met zich mee. Tegenwoordig adviseert Geert-Jan ondernemers en investeerders over de strategie, groei en operatie van start-ups. Hij wordt geregeld ingezet in dealteams om samen met een venture capitalfonds een potentiële investering te evalueren. In 2023 verscheen zijn boek De start-up scorecard. Hij is als docent verbonden aan Alex van Groningen. Ontdek Geert-Jans expertise en cursussen

Wil je weten welke start-ups de beste groeikansen hebben? Wil je investeren in succesvolle bedrijven van de toekomst? Deze masterclass biedt jou de sleutels tot het ontdekken van toekomstige start-up successen en het maximaliseren van jouw investeringsrendement. Maak een succes van jouw angel investor-journey!

 

Gerelateerde artikelen