Zeven waarderingsmethodes voor start-ups – Deel 4: Kapitaalbehoefte start-up-methode

Het waarderen van start-ups is geen exacte wetenschap maar een kunst op zich. Met het ontbreken van historische data en onzekere toekomstscenario’s worstelen angel investors, venture capitalists en financieel adviseurs met de vraag: welke methode werkt het beste? Vandaag: de kapitaalbehoefte start-up-methode.
In een zevendelige serie deelt legt Geert-Jan Smits, adviseur van ondernemers en investeerders en docent bij Alex van Groningen, uit welke zeven waarderingsmethoden er zijn om start-ups te waarderen, hoe ze werken en wat hun voor- en nadelen zijn. In de tweede aflevering vraagt Smits aandacht voor de vergelijkbare transacties-methode. Het eerste, tweede en derde deel verschenen op 11, 12 en 19 februari.
- Venture capital-methode
- Market multiples-methode
- Vergelijkbare transacties-methode
- Kapitaalbehoefte start-up-methode
- Berkus-methode
- Discounted cashflow-methode
- Cost-to-duplicate-methode
Deze kapitaalbehoefte start-up-methode bepaalt de waarde van een start-up op basis van de hoeveelheid kapitaal dat de start-up nodig heeft (voor een runway van +/- 18 maanden) en hoeveel aandelen de oprichters bereid zijn af te staan aan investeerders. Het uitgangspunt is de praktische overweging van hoeveel geld de start-up nodig heeft om zijn doelen te bereiken in de komende anderhalf jaar, gecombineerd met het maximale percentage aandelen dat de oprichters willen opgeven.
Neem bijvoorbeeld een start-up een half miljoen euro nodig heeft voor productontwikkeling en marktintroductie en een runway van minimaal achttien. De oprichters zijn bereid om maximaal twintig procent weg te geven. Dan is de post money waardering eenvoudigweg: 500k / 0,20 = 2,5 miljoen euro.
Voordelen kapitaalbehoefte start-up-methode
- De methode is praktisch en eenvoudig, met een focus op wat de start-up nodig heeft aan cash
- De berekening biedt een basis (wellicht wat arbitrair) om tot een akkoord te komen tussen investeerders en oprichters
- Door vooraf een maximaal aandelenpercentage vast te stellen, voorkom je dat oprichters te veel aandelen en zeggenschap verliezen en een (eerste) ronde
Nadelen kapitaalbehoefte start-up-methode
- De methode kijkt niet naar de werkelijke waarde van de start-up, zoals ontwikkelde technologie, marktpotentieel of cashflow – wat kan leiden tot een scheve waardering
- Investeerders lopen het risico dat de start-up te hoog wordt gewaardeerd, zeker als de kapitaalbehoefte niet goed aansluit bij het groeipotentieel van de onderneming
- In latere rondes zie je deze methode minder voorbijkomen aangezien de focus verschuift naar werkelijke prestaties en gerealiseerde marktpositie.
Geert-Jan Smitsheeft meerdere ondernemingen opgericht en succesvol verkocht waaronder Jungle Minds en Flinders. Als angel investor en adviseur deed hij veel kennis en ervaring op rondom het investeren in start-ups. Dit ging met vallen en opstaan en bracht waardevolle inzichten met zich mee. Tegenwoordig adviseert Geert-Jan ondernemers en investeerders over de strategie, groei en operatie van start-ups. Hij wordt geregeld ingezet in dealteams om samen met een venture capitalfonds een potentiële investering te evalueren. In 2023 verscheen zijn boek De start-up scorecard. Hij is als docent verbonden aan Alex van Groningen. Ontdek Geert-Jans expertise en cursussen
Wil je weten welke start-ups de beste groeikansen hebben? Wil je investeren in succesvolle bedrijven van de toekomst? Deze masterclass biedt jou de sleutels tot het ontdekken van toekomstige start-up successen en het maximaliseren van jouw investeringsrendement. Maak een succes van jouw angel investor-journey!