Zeven waarderingsmethodes voor start-ups – Deel 2: Market multiples-methode
![](https://financieel-management-uploads.storage.googleapis.com/app/uploads/2025/02/Geert-Jan-Smits-1.png)
Het waarderen van start-ups is geen exacte wetenschap maar een kunst op zich. Met het ontbreken van historische data en onzekere toekomstscenario’s worstelen angel investors, venture capitalists en financieel adviseurs met de vraag: welke methode werkt het beste?
In een zevendelige serie deelt legt Geert-Jan Smits, adviseur van ondernemers en investeerders en docent bij Alex van Groningen, uit welke zeven waarderingsmethoden er zijn om start-ups te waarderen, hoe ze werken en wat hun voor- en nadelen zijn. In de tweede aflevering vraagt Smits aandacht voor de market multiple methode. De eerste deel in deze serie verscheen op 11 februari.
- Venture capital-methode
- Market multiples-methode
- Vergelijkbare transacties-methode
- Kapitaalbehoefte start-up-methode
- Berkus-methode
- Discounted cashflow-methode
- Cost-to-duplicate-methode
Market multiples-methode
De market multiples-methode is nuttig als een snelle en markt gebaseerde benadering om tot een eerste waardering te komen. Deze methode bepaalt de waarde van een start-up door deze te vergelijken met de waarderingen van andere bedrijven binnen dezelfde sector of industrie. Hierbij worden multiples (vuistregels) gebruikt die de verhouding weergeven tussen de marktwaarde van een bedrijf en een relevante bedrijfsmaatstaf, zoals omzet, winst of gebruikersaantallen.
Waardering = Maatstaf × Multiple
Voorbeelden van veelgebruikte multiples
- Omzet multiple: X keer jaaromzet (bijv. 1-2 keer de jaaromzet) of ARR bij SaaS bedrijven
- EBITDA multiple: 6-10 x de netto winst/ EBITDA
- Gebruikers multiple: X keer aantal actieve klanten of gebruikers
Voordelen
- Snel en eenvoudig: De methode is eenvoudig toe te passen – al moeten dan wel de juiste gegevens beschikbaar zijn
- Marktconform: Geeft inzicht in de huidige marktwaarde van vergelijkbare bedrijven en wat investeerders bereid zijn te betalen
- Flexibiliteit: Geschikt voor verschillende sectoren
Nadelen
- Voor pre-revenue start-ups (zonder omzet en EBITDA) werkt deze methode niet lekker
- Veel multiples zijn nog niet relevant in de vroege fase (zoals omzet, ARR of winst), simpelweg omdat deze er nog niet zijn
- De methode vereist toegang tot betrouwbare gegevens van vergelijkbare bedrijven
- Het bepalen van vergelijkbare bedrijven kan subjectief zijn
- De methode kijkt naar de huidige prestaties, terwijl de waardering van start-ups vaak gebaseerd moet zijn op toekomstpotentieel
Geert-Jan heeft meerdere ondernemingen opgericht en succesvol verkocht waaronder Jungle Minds en Flinders. Als angel investor en adviseur deed hij veel kennis en ervaring op rondom het investeren in start-ups. Dit ging met vallen en opstaan en bracht waardevolle inzichten met zich mee. Tegenwoordig adviseert Geert-Jan ondernemers en investeerders over de strategie, groei en operatie van start-ups. Hij wordt geregeld ingezet in dealteams om samen met een venture capitalfonds een potentiële investering te evalueren. In 2023 verscheen zijn boek De start-up scorecard. Hij is als docent verbonden aan Alex van Groningen. Ontdek Geert-Jans expertise en cursussen.