Zes feiten over het draagvlak voor de digitale euro

Duizend retailers juichen de munt toe, als die maar niks kost.

Retailers zien positieve kanten aan het gebruik van een ‘offline’ digitale euro. Dat is een betaalmiddel waarmee het mogelijk wordt om betalingen te doen als stroom- of digitale netwerken niet beschikbaar zijn. Voorwaarde is wel dat de kosten van de digitale euro beperkt blijven.

Dit blijkt uit DNB-onderzoek onder ruim duizend retailers. De Europese Centrale Bank onderzoekt samen met de nationale centrale banken in het eurogebied de mogelijkheid om naast contant geld ook een digitale euro uit te geven. Een digitale euro kan ervoor zorgen dat iedereen in het eurogebied toegang houdt tot een modern publiek betaalmiddel.

1. Werkt altijd
De offline variant van de digitale euro werkt zonder internetverbinding, op een smartphone of via een betaalkaart. Met de digitale euro kan daardoor ook betaald worden als de netwerkverbinding bij de bank of de retailer eruit ligt. Dit is één van de meest genoemde eigenschappen die een digitale euro volgens de ondervraagde retailers moet hebben. Veiligheid wordt ook genoemd als een essentiële basisvoorwaarde voor een betrouwbaar betaalmiddel.

2. Privacy voor klanten
Retailers vinden het daarnaast ook belangrijk dat digitale-eurobetalingen klanten privacy biedt. De offline variant van de digitale euro heeft beide eigenschappen en vormt zo een aanvulling op het huidige aanbod van digitale betaalmiddelen op de Nederlandse markt.

3. Zorgen over de kosten
Retailers maken zich wel zorgen over de kosten van een nieuw betaalmiddel: acht op de tien retailers vreest hogere transactietarieven voor digitale-eurotransacties. Zij vinden dat die gelijk of lager zouden moeten zijn dan die van de huidige gangbare betaalmiddelen.

4. Investeringen een punt van aandacht
Verder is voor twee op de drie retailers de investeringen die zij zouden moeten doen om digitale-eurobetalingen mogelijk te maken een punt van aandacht. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om nieuwe software of betaalterminals. Veel retailers hopen dat de digitale euro draait op de huidige betaalinfrastructuur en -apparatuur.

5. Bekendheid beperkt
Bijna de helft (46%) van de retailers is niet bekend met de digitale euro. Een bijna even grote groep (43%) heeft ervan gehoord, maar weet niet precies wat het is en elf procent zegt er goed bekend mee te zijn. De beperkte bekendheid is zichtbaar in alle branches en bij zowel kleine als grote retailers.

6. Toekomstmuziek
De EU-lidstaten, het Europees Parlement en de Europese Commissie moeten nog onderhandelen over wetgeving voor invoering van de digitale euro. Als de uiteindelijke wetgeving gereed is en zij akkoord gaan met invoering van dit nieuwe betaalmiddel, kan de ECB het nieuwe betaalsysteem (laten) bouwen voor alle eurolanden.

Gerelateerde artikelen