Zelfrijdende auto van de zaak in 2027? Risico’s nog groot

Ook een zelfrijdende auto van de zaak kopen? Wellicht kan dat in 2027, suggereert de Actieagenda Auto van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Maar het risico op forse schade is nu nog groot. Tesla moet al in de buidel tasten vanwege de zelfrijdende auto.
Wat voor ergs is er gebeurd met de zelfrijdende Tesla?
Een bestuurder had vertrouwd op het rijhulpsysteem van zijn auto, maar botste in 2019 op een vrachtwagen die een snelweg overstak. Tesla heeft een schikking getroffen in een rechtszaak over dit ongeluk.
Wat ging er mis?
“Onoplettendheid door te veel vertrouwen op automatisering” was de oorzaak van het feit dat de Amerikaanse chauffeur niet kon reageren op de vrachtwagen, wees onderzoek van de Amerikaanse toezichthouder NTSB uit. De waakhond was echter kritisch op Tesla’s rijhulpsysteem Autopilot, dat geen “visuele of hoorbare waarschuwing aan de bestuurder om zijn handen terug op het stuur te leggen” had gegeven.
Hoe vaak komt dit voor?
Deze rechtszaak was een van de eerste die de gebreken in de autonome rijsoftware van Tesla aankaartte. Vorig jaar schikte de elektrische autofabrikant al met nabestaanden van een man die omkwam terwijl hij zijn Tesla Model X op Autopilot bestuurde.
In de rechtbank van Miami vond donderdag een zitting plaats waarin Tesla zich moest verdedigen voor een ander dodelijk ongeluk in 2019. Een Tesla S botste destijds op een geparkeerde SUV waarbij een stopbord werd genegeerd. Daarbij kwam een vrouw die naast de SUV stond om het leven en raakte haar vriend ernstig gewond.
Treffen bestuurders ook blaam?
In die laatste zaak moet duidelijk worden wie verantwoordelijk was voor het ongeluk: de bestuurder of het Autopilot-systeem. De bestuurder reikte vlak voor het ongeluk naar de grond om een gevallen telefoon op te pakken, maar het blijft onduidelijk of hij de waarschuwingen van zijn auto zag of hoorde.